KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties.
KLM heeft zelf over de aanpassing geen mededeling gedaan, maar Embraer, de Braziliaanse fabrikant, deed dit wel. De aankoop werd tijdens de Paris Air Show in juni van dit jaar bekendgemaakt.
Het gaat om vliegtuigen van het type E195-E2, een doorontwikkelde variant van de Embraer E-familie, die begin deze eeuw op de markt kwam, en wordt gebouwd in drie oplopende varianten: E175-E2, E190-E2 en E195-E2. De nieuwe vliegtuigen komen vanaf 2021/22 in de vloot van KLM Cityhopper (KLC).
De Embraer E195-E2 is het grootste civiele vliegtuig uit de geschiedenis van de Braziliaanse fabrikant en is bijna drie meter langer dan de voorganger, de E195. Dit laatste type heeft KLC overigens niet in haar all-Embraer-vloot, bestaande uit 17 E170’s en 32 E190’s. Met de E195-E2 krijgt KLC een aanzienlijk groter toestel, met 132 zitplaatsen. In de E170 van KLC staan 88 stoelen, in de E190 zijn dat er 100.
Volgens Embraer verbruikt de 195-E2 dertig procent minder brandstof per passagier dan de E190. De E2 zou ook het stilste toestel in zijn klasse zijn, zowel aan de binnen- als de buitenkant. Embraer noemt de E2 familie daarom ‘profit hunters’, maar concurrent Airbus claimt dat zijn A220, vergelijkbaar in grootte met de E2’s, niet minder presteert.
Overname Boeing vertraagd
Embraer zou nog dit jaar in handen komen van Boeing, maar dit proces is vertraagd door de opstelling van de Europese Commissie. De Amerikaanse fabrikant wil een belang van tachtig procent hebben in de civiele activiteiten van de Braziliaanse branchegenoot.
‘Brussel’ vreest echter dat de prijzen van de toestellen door de overname zullen stijgen en wil eerst garanties van Boeing dat dit niet zal gebeuren. De voorziene joint venture tussen de twee bedrijven, onder de naam Boeing Brasil Commercial, zal nu op zijn vroegst in maart 2020 goedkeuring krijgen.

