Home / Luchtvaart / KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties.

KLM heeft zelf over de aanpassing geen mededeling gedaan, maar Embraer, de Braziliaanse fabrikant, deed dit wel. De aankoop werd tijdens de Paris Air Show in juni van dit jaar bekendgemaakt.

Het gaat om vliegtuigen van het type E195-E2, een doorontwikkelde variant van de Embraer E-familie, die begin deze eeuw op de markt kwam, en wordt gebouwd in drie oplopende varianten: E175-E2, E190-E2 en E195-E2. De nieuwe vliegtuigen komen vanaf 2021/22 in de vloot van KLM Cityhopper (KLC).

De Embraer E195-E2 is het grootste civiele vliegtuig uit de geschiedenis van de Braziliaanse fabrikant en is bijna drie meter langer dan de voorganger, de E195. Dit laatste type heeft KLC overigens niet in haar all-Embraer-vloot, bestaande uit 17 E170’s en 32 E190’s. Met de E195-E2 krijgt KLC een aanzienlijk groter toestel, met 132 zitplaatsen. In de E170 van KLC staan 88 stoelen, in de E190 zijn dat er 100.

Volgens Embraer verbruikt de 195-E2 dertig procent minder brandstof per passagier dan de E190. De E2 zou ook het stilste toestel in zijn klasse zijn, zowel aan de binnen- als de buitenkant. Embraer noemt de E2 familie daarom ‘profit hunters’, maar concurrent Airbus claimt dat zijn A220, vergelijkbaar in grootte met de E2’s, niet minder presteert.

Overname Boeing vertraagd
Embraer zou nog dit jaar in handen komen van Boeing, maar dit proces is vertraagd door de opstelling van de Europese Commissie. De Amerikaanse fabrikant wil een belang van tachtig procent hebben in de civiele activiteiten van de Braziliaanse branchegenoot.

‘Brussel’ vreest echter dat de prijzen van de toestellen door de overname zullen stijgen en wil eerst garanties van Boeing dat dit niet zal gebeuren. De voorziene joint venture tussen de twee bedrijven, onder de naam Boeing Brasil Commercial, zal nu op zijn vroegst in maart 2020 goedkeuring krijgen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…