Home / Luchtvaart / KLM pas in maart weer naar China, verlies in de miljoenen

KLM pas in maart weer naar China, verlies in de miljoenen

KLM pas in maart weer naar China, verlies in de miljoenen

KLM blijft zeker tot medio maart alle vluchten naar China vermijden om het coronavirus. Als de situatie dan is verbeterd wordt de operatie zeer voorzichtig hervat. De schade loopt intussen in de miljoenen euro’s.

De airline zegt in een verklaring, donderdag, vanaf 16 maart om de dag weer een vlucht naar Beijing en Shanghai te willen uitvoeren. Partner Air France zal een vergelijkbaar schema vliegen. Vanaf 29 maart zouden er elke dag weer vluchten naar beide steden moeten plaatsvinden.

De verbindingen naar de andere drie Chinese bestemmingen waar KLM tot voor kort op vloog:  Chengdu, Hangzhou en Xiamen, ‘blijven vooralsnog opgeschort tot en met 28 maart.’ KLM had vanuit Europa het grootste marktaandeel naar China, met 25 vluchten per week, verdeeld over de genoemde vijf steden.

Dalende vraag
Het potentieel dodelijke coronavirus verspreidde zich sinds begin januari 2020 als een olievlek vanuit de stad Wuhan naar de rest van China en het buitenland. Intussen is het dodental gestegen tot boven de 500.

KLM reduceerde aanvankelijk het aantal vluchten, in reactie op een sterk dalende vraag naar tickets. Nadat de Wereldgezondheidsorganisatie WHO eind vorige week de Chinese situatie opschaalde tot een internationale noodsituatie besloot KLM, evenals vrijwel alle andere buitenlandse carriers, om de China-operatie helemaal op te schorten. “De gezondheid van medewerkers en klanten staat in alle besluiten van KLM voorop,” zegt het bedrijf nu in een verklaring.

KLM ‘volgt de ontwikkelingen in China nauwgezet’ en ‘heeft intensief contact met diverse nationale en internationale gezondheids- en luchtvaartinstanties.’ Afgaande daarop schat KLM medio maart weer op China te kunnen vliegen.

Financiële schade
Het bedrijf wil niet ingaan op de vraag wat de inkomstenderving zal zijn. Volgens een berekening van Zakenreis komt het neer op minimaal vier miljoen euro per week. Deze schatting is gebaseerd op een capaciteit van rond de 75.000 stoelen (25  vluchten x 300 zitplaatsen) en een gemiddelde ticketprijs van rond de 550 euro.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Groene obligaties Schiphol

Groene obligaties Schiphol

03/04/2020

De Royal Schiphol Group heeft deze week ‘groene’ obligaties uitgegeven ter waarde van 750 miljoen euro. De uitgifte versterkt de eigen liquiditeitspositie ‘in deze buitengewone omstandigheden,’ zegt het bedrijf, onder…