Home / Luchtvaart / KLM past ‘cargo-in-cabin’ toe

KLM past ‘cargo-in-cabin’ toe

KLM past ‘cargo-in-cabin’ toe

KLM heeft donderdag een eerste ‘cargo-in-cabin-vlucht’ uitgevoerd met een Boeing 777-300ER, van Shanghai naar Amsterdam. De vraag naar tickets is door corona stilgevallen, terwijl er nog wel behoefte is aan vrachtcapaciteit. Op de stoelen ‘zaten’ nu dozen in plaats van passagiers.

De lading bestond vooral uit medische hulpgoederen, zoals honderdduizenden mondkapjes en beschermende kleding. KLM zegt per vlucht 500 pakketten te kunnen vervoeren. ‘Bij goed resultaat’ wil KLM dit ‘cargo-in-cabin-concept’ ook toepassen op vluchten vanuit Beijing en Hongkong. Behalve de Boeing 777’s zullen de van stal gehaalde Boeing 747-400-combi’s in deze opzet meedraaien.

KLM is niet de enige carrier die cabines waar normaal passagiers zitten nu gebruikt voor vracht. Sommige airlines halen de stoelen er helemaal uit; KLM heeft ervoor gekozen vracht óp de stoelen en in de bagagerekken te plaatsen.

Belly-capaciteit weggevallen
Veel luchtvracht wordt in normale tijden vervoerd in de laadruimen (belly) van passagiersvliegtuigen. Nu 90 procent of meer van de vliegtuigen wereldwijd aan de grond staan is die capaciteit weggevallen. KLM en andere luchtvaartmaatschappijen maken daarom van de nood en deugd door de weinige vliegtuigen die zij nog in gebruik hebben ‘all cargo’ te maken.

Het laat onverlet dat ook cargo, net als de passagiersmarkt, krimpt door de corona pandemie. IATA zei eerder deze week dat de vraag naar vrachtcapaciteit vorige maand wereldwijd daalde met 15 procent. En dat terwijl er in maart nog wel veel passagiersvliegtuigen in de lucht waren. April is de eerste volle maand dat vrijwel de hele passagiersvloot wereldwijd aan de grond stond en er dus een teruggang van rond de 90 procent in belly-capaciteit zal zijn.

 

Tijdelijk concept KLM
KLM spreekt nu over een ‘tijdelijk vrachtconcept’ dat de afgelopen drie weken door een ‘multidisciplinair team’ is neergezet. Adriaan den Heijer (foto links), de executive vice president van Air France-KLM Cargo zegt in een verklaring: “Bij de ontwikkeling en de uitvoering komt veel kijken. Zo speelt veiligheid een belangrijke rol. Alle pakketten op de stoelen worden vastgebonden om er zeker van te zijn dat ze gedurende de vlucht op hun plek blijven.”

Het laden is volgens Den Heijer zeer arbeidsintensief en kost vier uur per toestel. “Cargo-in-cabin vergroot onze capaciteit aanzienlijk. Wat we nu in de cabine kwijt kunnen, zou in de belly overeenkomen met zes grote pallets, ofwel 40 procent van de totale vrachtcapaciteit.”

Wie betaalt het?
KLM doet geen mededelingen over de kosten dan wel opbrengsten van ‘cargo-in-cabin.’ Het gaat om medische goederen, bestemd voor Nederland en andere Europese landen. Het ligt daarom voor de hand dat de regeringen alle kosten op zich nemen.

KLM kan het zonder staatssteun sowieso niet meer bolwerken. Een groot deel van de loonsom is voor drie maanden overgenomen door de overheid via de NOW-regeling. Voorts kreeg KLM vorige week een noodpakket aangeboden van de Nederlandse regering ter waarde van 2 tot 4 miljard euro, bestaande uit zachte leningen. Daarmee lijkt het bedrijf een half jaar vooruit te kunnen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….