
KLM heeft vandaag een deel van haar nieuwe business class Crown Lounge in de non-Schengen terminal geopend, twee jaar later dan gepland. In de zomer van 2019 is de hele lounge gereed.
Met de nieuwe lounge, op de locatie van de bestaande faciliteit, maakt KLM eindelijk de inhaalslag die ze al lang ambieert. De bestaande non-Schengen lounge, door Schiphol voorzien van nummer 52, barstte uit haar voegen met plek voor 800 vertrekkende passagiers. De nieuwe faciliteit heeft bij de eindoplevering een capaciteit van 1.500 zitplaatsen.
Grootste in haar soort
De nieuwe Crown Lounge, die er aan de buitenkant uitziet als een Hollands huis, krijgt een oppervlakte van 6.800 vierkante meter en is daarmee een van de grootste in haar soort op internationale luchthavens.
De bouw van de lounge begon in 2014 en zou twee jaar duren. Maar de operatie – KLM spreekt van ‘een renovatie’ – waarbij de bestaande faciliteit open moest blijven, was veel ingewikkelder dan was voorzien, waardoor vertraging zich op vertraging stapelde.
Zomer 2019
KLM wil nog geen datum voor de ‘feestelijke opening’ van de hele lounge geven en houdt het op ‘de zomer van 2019.’ Voordeel van de latere opening is dat KLM de viering van haar honderdjarig bestaan (oprichtingsdatum 7 oktober 1919) eraan kan koppelen.
De nieuwe lounge zal worden verdeeld in vijf zones: Polder is om te werken en Sea voor ‘het relaxen’ – in deze zone komen ook douches en slaapcabines. In City kunnen passagiers eten en drinken, Dutch Mountain is er voor entertainment en Sky voor zogeheten ‘fine-dining.’
De laatstgenoemde zone is tegen betaling en dat geldt ook voor de slaapcabines. De toegang en het gebruik van alle services is verder gratis voor passagiers die business class vliegen of een frequent flyer card hebben in de hoogste categorieën.
Eindfase
Niet alle zones gaan meteen open. Tot de zomer van 2019 zullen de zones Polder en Dutch Mountain toegankelijk zijn, met tijdelijk een andere inrichting dan in de eindfase, zegt KLM, om extra zitruimte te creëren.
KLM spreekt verder over een ‘nieuw serviceconcept’ door het lounge-personeel en ‘digitale innovaties’ in de lounge.
De lounge heeft tevens een nieuwe ingang: aan de Holland Boulevard, tussen de E- en F-pier. Tot nu toe lag de ingang één verdieping hoger. KLM denkt dat de lounge nu makkelijker te vinden is dan voorheen.
Bestemming op zich
Boet Kreiken, de Executive Vice President Customer Experience van KLM zegt in een reactie dat de nieuwe lounge straks ‘een bestemming op zich’ zal zijn voor passagiers. “Het nieuwe loungeconcept sluit naadloos aan op KLM’s strategie waarin gastvrijheid, innovatie en een klantenservice centraal staan.”
De gerenoveerde lounge biedt de airline volgens Kreiken ‘een unieke kans’ om haar relatie met bestaande klanten ‘een impuls’ te geven en nieuwe klanten aan te trekken. “We beginnen nu met de verbouwing van het tweede gedeelte van de lounge. Na de opening, in de zomer van 2019, is de KLM non-Schengen Crown Lounge helemaal klaar.”

