
KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open.
KLM zegt in een communiqué ‘een stap terug te doen’ wat het sportfestijn betreft, al blijft zij ‘als business partner aan het toernooi verbonden.’ Harm Kreulen licht verder toe: “Het toernooi is door de jaren heen uitgegroeid tot een heel effectief en integraal onderdeel van KLM’s commerciële bedrijfsvoering, net zoals bijvoorbeeld running en cultuur. Het is een platform om in gesprek te gaan met klanten en zakenrelaties. Dat blijft zo, maar de rol van KLM is dit jaar aangepast en meer bescheiden, vanwege de situatie waarin we ons bevinden.”
Met dat laatste verwijst Kreulen naar de coronacrisis, die KLM zeer hard heeft geraakt. Het bedrijf wordt sinds april 2020 door staatssteun overeind gehouden. De regering heeft daar als eis tegenover gezet dat KLM moet snijden in de kosten, zoals sponsoring.
In 2020 ging het toen nog geheten KLM Open niet door vanwege de pandemie. Dit jaar staat de wedstrijd wel weer op het programma, van 16 tot en met 19 september, al moet het definitieve groene licht nog worden gegeven. Plaats van handeling zal de baan van Bernardus Golf zijn in Cromvoirt, Noord-Brabant.
De Dutch Open bestaat sinds 1912 en kreeg sinds 1981 verschillende titelsponsors. Vanaf 2004 was KLM onafgebroken de hoofdsponsor en heette het toernooi KLM Open. Daaraan is voorlopig een einde gekomen.
Foto © KLM

