KLM weet nog niet of de codeshare met Malaysia Airlines in februari 2016 blijft bestaan. Dit zegt een woordvoerder tegen Zakenreis.
Woensdag maakte het verlieslijdende Malaysia Airlines bekend een nieuwe omvangrijke codeshare-overeenkomst te zijn aangegaan met Emirates, die alle overeenkomsten in Europa zal vervangen. De Maleisische carrier zal via de hub van Emirates in Dubai onder codeshare 38 Europese bestemmingen aanvliegen. De vluchten naar Amsterdam en Parijs worden daarom eind januari 2016 stopgezet. Alleen Heathrow blijft staan als eigen bestemming van Malaysia Airlines in Europa.
KLM en Malaysia Airlines voeren nu beide een dagelijkse nonstop retourvlucht uit tussen Amsterdam en Kuala Lumpur. Malaysia Airlines doet dit met een Boeing 777-200ER, KLM met de grotere Boeing 777-300ER. De twee airlines ‘delen’ elkaars vluchten via een codeshare. Malaysia Airlines vliegt al 35 jaar op Schiphol, maar daar komt straks dus een einde aan. De 25 medewerkers van de airline in Nederland wacht ontslag.
De maatschappij maakte woensdag voorts bekend 10 van de 29 bestaande codeshare-overeenkomsten te zullen opzeggen; namen van airlines zijn nog niet genoemd. “De toekomst voor wat betreft invulling van de samenwerking tussen KLM en Malaysia Airlines zal nader worden besproken tussen beide partijen,” zegt de woordvoerder van KLM. Mocht Malaysia Airlines de codeshare inderdaad opzeggen dan kijkt KLM “of met de huidige capaciteit de marktvraag kan worden beantwoord”.

