Home / Luchtvaart / KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt.

De reden is dat LinkedIn is weggezakt als platform van klanten om met KLM te communiceren. Ruim drie jaar geleden voegde KLM LinkedIn toe aan haar communicatiekanalen op social media. De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan echter razendsnel en KLM moet deze bijhouden, zegt Groeneveld. “Wij willen zijn waar de klanten zijn” – en dat is niet langer op LinkedIn.

Tachtig procent van de vragen van KLM-passagiers komt nu binnen via Messenger en WhatsApp. “Dit onderstreept het feit dat mensen in toenemende mate de voorkeur geven aan apps om te chatten,” zegt Groeneveld in een KLM-blog. Het stellen van een vraag via een site, zoals LinkedIn, kost meer tijd en is daarom minder in zwang. Van ‘enkele honderden’ vragen per week die in de eerste jaren binnenkwamen is het aantal gedaald naar ‘slechts vijftig vorige week’ aldus Groeneveld.

KLM claimt het grootste social media team van alle airlines te hebben, met 250 personeelsleden die 24/7 vragen beantwoorden in negen talen via Facebook, Messenger, Twitter, WhatsApp, WeChat in China en KakaoTalk in Zuid-Korea.

De airline heeft 25 miljoen ‘fans en volgers’ op de verschillende sociale media. Het KLM-team krijgt nu 130.000 berichten per week binnen, waarvan 30.000 vragen. Groeneveld: “Deze volumes zijn geëxplodeerd sinds KLM met de service begon en groeien nog steeds.”

KLM begon in 2009 met diensten via social media en komt steeds met vernieuwingen. Zo is zij de eerste luchtvaartmaatschappij die klanten de mogelijkheid biedt om reisdocumenten en updates van de vluchtstatus te ontvangen via hun apps.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Record winstdeling KLM

Record winstdeling KLM

20/02/2018

KLM heeft vandaag het bedrag bekend gemaakt dat de 30.000 werknemers onder elkaar kunnen verdelen als aandeel in de winst. Het gaat om 170 miljoen euro, een record voor de…

Pizza aan de gate op Schiphol

Pizza aan de gate op Schiphol

20/02/2018

Passagiers die vóór het boarden op Schiphol nog eten of drinken willen bestellen kunnen dat vanaf nu doen bij HMSHost International. Maaltijdbezorger Deliveroo brengt het bij de gate. Het is…

Eurostar van start

Eurostar van start

20/02/2018

De eerste Eurostar vanuit Londen is vanmiddag gearriveerd op Amsterdam Centraal. Eurostar en partner NS spreken over ‘een inwijdingsreis’. In april gaat de trein regulier tijden, twee keer per dag….

Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

20/02/2018

De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim. Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij…