Home / Luchtvaart / KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt.

De reden is dat LinkedIn is weggezakt als platform van klanten om met KLM te communiceren. Ruim drie jaar geleden voegde KLM LinkedIn toe aan haar communicatiekanalen op social media. De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan echter razendsnel en KLM moet deze bijhouden, zegt Groeneveld. “Wij willen zijn waar de klanten zijn” – en dat is niet langer op LinkedIn.

Tachtig procent van de vragen van KLM-passagiers komt nu binnen via Messenger en WhatsApp. “Dit onderstreept het feit dat mensen in toenemende mate de voorkeur geven aan apps om te chatten,” zegt Groeneveld in een KLM-blog. Het stellen van een vraag via een site, zoals LinkedIn, kost meer tijd en is daarom minder in zwang. Van ‘enkele honderden’ vragen per week die in de eerste jaren binnenkwamen is het aantal gedaald naar ‘slechts vijftig vorige week’ aldus Groeneveld.

KLM claimt het grootste social media team van alle airlines te hebben, met 250 personeelsleden die 24/7 vragen beantwoorden in negen talen via Facebook, Messenger, Twitter, WhatsApp, WeChat in China en KakaoTalk in Zuid-Korea.

De airline heeft 25 miljoen ‘fans en volgers’ op de verschillende sociale media. Het KLM-team krijgt nu 130.000 berichten per week binnen, waarvan 30.000 vragen. Groeneveld: “Deze volumes zijn geëxplodeerd sinds KLM met de service begon en groeien nog steeds.”

KLM begon in 2009 met diensten via social media en komt steeds met vernieuwingen. Zo is zij de eerste luchtvaartmaatschappij die klanten de mogelijkheid biedt om reisdocumenten en updates van de vluchtstatus te ontvangen via hun apps.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…