Home / Luchtvaart / KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt.

De reden is dat LinkedIn is weggezakt als platform van klanten om met KLM te communiceren. Ruim drie jaar geleden voegde KLM LinkedIn toe aan haar communicatiekanalen op social media. De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan echter razendsnel en KLM moet deze bijhouden, zegt Groeneveld. “Wij willen zijn waar de klanten zijn” – en dat is niet langer op LinkedIn.

Tachtig procent van de vragen van KLM-passagiers komt nu binnen via Messenger en WhatsApp. “Dit onderstreept het feit dat mensen in toenemende mate de voorkeur geven aan apps om te chatten,” zegt Groeneveld in een KLM-blog. Het stellen van een vraag via een site, zoals LinkedIn, kost meer tijd en is daarom minder in zwang. Van ‘enkele honderden’ vragen per week die in de eerste jaren binnenkwamen is het aantal gedaald naar ‘slechts vijftig vorige week’ aldus Groeneveld.

KLM claimt het grootste social media team van alle airlines te hebben, met 250 personeelsleden die 24/7 vragen beantwoorden in negen talen via Facebook, Messenger, Twitter, WhatsApp, WeChat in China en KakaoTalk in Zuid-Korea.

De airline heeft 25 miljoen ‘fans en volgers’ op de verschillende sociale media. Het KLM-team krijgt nu 130.000 berichten per week binnen, waarvan 30.000 vragen. Groeneveld: “Deze volumes zijn geëxplodeerd sinds KLM met de service begon en groeien nog steeds.”

KLM begon in 2009 met diensten via social media en komt steeds met vernieuwingen. Zo is zij de eerste luchtvaartmaatschappij die klanten de mogelijkheid biedt om reisdocumenten en updates van de vluchtstatus te ontvangen via hun apps.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…