Home / Luchtvaart / KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt.

De reden is dat LinkedIn is weggezakt als platform van klanten om met KLM te communiceren. Ruim drie jaar geleden voegde KLM LinkedIn toe aan haar communicatiekanalen op social media. De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan echter razendsnel en KLM moet deze bijhouden, zegt Groeneveld. “Wij willen zijn waar de klanten zijn” – en dat is niet langer op LinkedIn.

Tachtig procent van de vragen van KLM-passagiers komt nu binnen via Messenger en WhatsApp. “Dit onderstreept het feit dat mensen in toenemende mate de voorkeur geven aan apps om te chatten,” zegt Groeneveld in een KLM-blog. Het stellen van een vraag via een site, zoals LinkedIn, kost meer tijd en is daarom minder in zwang. Van ‘enkele honderden’ vragen per week die in de eerste jaren binnenkwamen is het aantal gedaald naar ‘slechts vijftig vorige week’ aldus Groeneveld.

KLM claimt het grootste social media team van alle airlines te hebben, met 250 personeelsleden die 24/7 vragen beantwoorden in negen talen via Facebook, Messenger, Twitter, WhatsApp, WeChat in China en KakaoTalk in Zuid-Korea.

De airline heeft 25 miljoen ‘fans en volgers’ op de verschillende sociale media. Het KLM-team krijgt nu 130.000 berichten per week binnen, waarvan 30.000 vragen. Groeneveld: “Deze volumes zijn geëxplodeerd sinds KLM met de service begon en groeien nog steeds.”

KLM begon in 2009 met diensten via social media en komt steeds met vernieuwingen. Zo is zij de eerste luchtvaartmaatschappij die klanten de mogelijkheid biedt om reisdocumenten en updates van de vluchtstatus te ontvangen via hun apps.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NS zet in op de flexreiziger

NS zet in op de flexreiziger

28/02/2020

NS wil de komende jaren inzetten op de ‘flexreiziger,’ die de vorm vervoer laat afhangen van het moment en de bestemming. Het spoorbedrijf heeft dit bekendgemaakt, samen met de jaarcijfers…

KLM-BCG ondersteunt Virgin

KLM-BCG ondersteunt Virgin

27/02/2020

Het partnerschap van KLM en de Boston Consulting Group voor de operationele digitalisering van luchtvaartmaatschappijen, heeft Virgin Atlantic als nieuwe klant binnengehaald. KLM-BCG zal Virgin ondersteunen bij het ‘optimaliseren en…

KLM grijpt in om corona

KLM grijpt in om corona

26/02/2020

KLM voert ‘drastische’ bezuinigingsmaatregelen door om de gevolgen van Covid-19, het coronavirus, het hoofd te bieden. Dit heeft financieel directeur Erik Swelheim in een uitgelekte, interne brief laten weten. “Het…