Home / Luchtvaart / KLM: nauwelijks catering en eigen afval meenemen van boord

KLM: nauwelijks catering en eigen afval meenemen van boord

KLM: nauwelijks catering en eigen afval meenemen van boord

Om haar crew te beschermen tegen besmetting met het coronavirus, gaat KLM het contact tussen bemanning en passagiers tot een minimum beperken. Dat heeft impact op de service aan boord. Sinds zondag kunnen op intercontinentale vluchten passagiers ‘met hongerklachten’ vragen om een snack, deze wordt niet automatisch aangeboden. Passagiers in de business class krijgen dezelfde snack als economy class-passagiers. Als drankje wordt slechts water of frisdrank aangeboden.

Op Europa-vluchten wordt vanaf woensdag 25 maart een doosje met een sandwich, een watercupje en een koekje op de stoelen gezet vóórdat de passagiers aan boord gaan. Passagiers worden na de vlucht verzocht hun eigen afval mee te nemen.

KLM heeft er bewust voor gekozen om niet helemaal te stoppen met maaltijden. Uitleggen dat iets niet aan boord is, duurt vaak langer dan het aanreiken van een snack, stelt de maatschappij. Bovendien zijn de meeste eetgelegenheden op luchthavens gesloten. In verband met de gewichtsverdeling in het vliegtuig is de drankenbelading aan boord overigens hetzelfde als voorheen. Maar behalve de wens om de contactmomenten tussen cabinepersoneel en passagiers tot een minimum te beperken, wil KLM ook (overmatig) drankgebruik vermijden. De vluchten die nu nog worden uitgevoerd staan veelal in het teken van repatriëring van Nederlanders die lange tijd in onzekerheid hebben verkeerd wanneer zij weer terug naar huis konden terugkeren.

Aparte wc voor crew
Het netwerk van KLM is door de coronacrisis enorm ingekrompen. Naar verwachting vliegt KLM met ingang van de zomerdienst (eind maart) nog maar naar 25 intercontinentale bestemmingen, waarvan de meeste slechts twee of drie keer per week worden aangevlogen. Dit gebeurt alleen met Boeing 777’s en 787’s; de Airbus wordt aan de grond gehouden. Op Europa worden circa 30 bestemmingen slechts één keer per dag aangevlogen.

Hierdoor zijn nachtstops voor de bemanning niet nodig. Dat is een uitdrukkelijke wens van het cockpit- en cabinepersoneel, dat ondanks de coronacrisis gewoon moet doorwerken. Zij vinden het niet prettig om onnodig langere tijd in het buitenland te verblijven, zeker niet als de faciliteiten ter plaatse veelal beperkt zijn. Ook intercontinentale reizen zijn voor crew zoveel mogelijk ingekort, tot een verblijfsduur van maximaal 55 uur in het buitenland.

KLM neemt de zorgen van haar personeel omtrent besmettingsgevaar serieus. Crew mag te allen tijde de service stop zetten om tussentijds handen te wassen. Zij hoeven geen instapkaarten meer aan te nemen en mogen handschoenen dragen tijdens de vlucht. Ook kunnen zij aan boord een toilet reserveren voor exclusief gebruik door de KLM-bemanning.

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
EasyJet schrapt 30 pct banen

EasyJet schrapt 30 pct banen

28/05/2020

Bij easyJet gaat de komende tijd dertig procent van de werkgelegenheid verloren als gevolg van corona, zo heeft de prijsvechter donderdag bekendgemaakt. De vloot wordt ingekrompen. De airline verwacht geen…