Home / Luchtvaart / KLM mist twee procent groei door grenzen op Schiphol

KLM mist twee procent groei door grenzen op Schiphol

KLM mist twee procent groei door grenzen op Schiphol

Zakenreis sprak in Parijs met KLM-topman Pieter Elbers over de halfjaarcijfers van Air France-KLM die deze week een gemengd beeld gaven: winst voor KLM, verlies bij Air France. KLM groeit niettemin minder hard dan Elbers zou willen, door het plafond in vliegbewegingen op Schiphol

Het verlies van Air France (operationeel -164 miljoen in H1) lag voor de hand na de grote arbeidsonrust in de Franse tak afgelopen voorjaar, maar de magere groei van KLM was pijnlijk. De operationele winst van KLM nam met negen miljoen euro toe naar 388 miljoen. Het verschil tussen beide partners is groot, ten voordele van KLM: meer dan een half miljard euro.

Het gat had nog groter kunnen zijn indien KLM op Schiphol ongehinderd door had kunnen groeien in H1, maar dat was niet het geval. Voor het eerst deed het kunstmatige plafond van 500.000 vliegbewegingen (voor alle airlines op de luchthaven samen) zich voelen. KLM kon in het eerste kwartaal 2018 nog extra slots benutten, in Q2 en Q3 niet meer. Na een piek in de aantallen vervoerde passagiers van plus 12 procent in januari vlakte de groei daarom af naar 2,7 procent in zowel mei als juni.

Waar komt nu in 2018 op uit?
“We zitten eind dit jaar op pak-hem-beet twee procent groei in aantallen vliegbewegingen. Zonder de capaciteitsbeperking op Schiphol hadden we het dubbele kunnen hebben.”

Is er perspectief om straks wel voluit te kunnen gaan?
“Ik hoop het. Niet alleen voor KLM is het belangrijk. Wat goed is voor ons, is goed voor Nederland. En in die context wil ik graag doorgaan met de ontwikkeling van het netwerk. De financiële cijfers zijn slechts een momentopname, een foto van een bepaalde periode. Belangrijker voor mij is het effect van de strategie die we de afgelopen jaren hebben ingezet. Ik zit hier nu voor de achtste keer (voor de jaar- en halfjaarcijfers, red.). De afgelopen jaren hebben we een koers ingezet van kostenbesparing enerzijds en investeren anderzijds, van zakendoen met partners, digitalisering. We hebben succes op het gebied van klantwaardering en dat vertaalt zich in het resultaat.”

Bij KLM of Air France?
“Op een aantal punten doen we dingen allebei, zoals de samenwerking met partners. Bij KLM zijn we de afgelopen jaren in staat geweest heel veel te veranderen in een klimaat waarin ook begrip en bereidheid is om dat te omarmen. Ik applaudisseer voor alle KLM’ers.”

Maar, er zitten meer stakingen bij Air France aan te komen…
“Dat zou voor Air France een hartstikke slecht scenario zijn. Je ziet wat stakingen doen. Op het moment zelf heb je de ellende voor de passagiers en hun boosheid. En als je nu het net ophaalt voor het eerste halfjaar en je vergelijkt de twee bedrijven, dan zie je het verschil.”

Het zou ook niet goed voor KLM zijn, toch?
“Stakingen bij Air France zijn per definitie ook slecht voor KLM.”

Kan een nieuwe CEO van de groep Air France-KLM hierin verandering brengen?
“De nieuwe CEO van de holding zal samen met Franck Terner van Air France een uitweg uit de sociale impasse moeten vinden. Het omvormen van bedrijven met een lange geschiedenis en een sterke cultuur is best een ingewikkelde klus. Zowel het management als het personeel en hun bonden hebben daarin een verantwoordelijkheid. De kunst is het vinden van een gemeenschappelijke noemer.”

Bent u nog in de running om CEO van de holding te worden?
“Ik ga niet in op alle speculaties.”

Als Air France had toegegeven aan de eisen waren er geen stakingen geweest en geen schade van 335 miljoen euro.
”Dat is de afweging van Air France. Ik ga alleen over de arbeidsverhoudingen in Nederland. Dus zeg ik niet tegen collega Franck Terner hoe hij het in Frankrijk moet aanpakken. Beide airlines doen het op hun eigen manier. Wij hebben onze eigen sociale problemen gehad en deels nog, met -1CA, de pensioenen, de piloten.”

Ja, KLM had een akkoord met het VNV-bestuur, maar de bondsleden hebben dit geblokkeerd. Wat nu?
Het afwijzen van het akkoord door de KLM-ledenraad van de VNV is een nieuwe realiteit en daarbinnen moeten we zoeken naar oplossingen. Ik vind het belangrijk om te weten wat er leeft onder de vliegers. Daar voorzag het akkoord wel in, maar er was in de ledenraad toch niet voldoende draagvlak voor. Ik onderken een aantal operationele problemen. De werkdruk voor de piloten en de voorspelbaarheid van hun roosters, daar zullen we opnieuw naar moeten kijken. Het is een serieus thema. Er zijn tal van oplossingen denkbaar, die allemaal doorlooptijd hebben. De VNV zit voor een deel zelf aan de knoppen op dit punt. Het vergt van beide partijen creativiteit. Er wordt aan gewerkt, we zitten weer aan tafel sinds de afwijzing van het akkoord.”

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Minder agressie in de lucht

Minder agressie in de lucht

14/12/2018

Het aantal gevallen van ‘unruly passengers’ in de lucht is dit jaar gedaald, zo blijkt uit voorlopige cijfers van IATA die deze week bekend zijn gemaakt. De meeste problemen zijn…

Homelike in Nederland

Homelike in Nederland

12/12/2018

Boekingsplatform Homelike, gericht op accommodatie voor de zakelijke markt, heeft sinds kort duizend appartementen in de verhuur in Amsterdam. Rotterdam en andere steden in de Benelux zullen ‘spoedig’ volgen, zegt…