Home / Luchtvaart / KLM mijdt luchtruim Iran

KLM mijdt luchtruim Iran

KLM mijdt luchtruim Iran

KLM vliegt vanaf vandaag voorlopig niet over het zuiden van Iran. Aanleiding is het neerschieten door Iran van een Amerikaanse drone. Ook andere airlines, waaronder Qantas, mijden de regio

Iran en de Verenigde Staten verkeren al geruime tijd op voet van oorlog. Het Iraanse leger schoot gisteren een onbemande Amerikaanse drone neer, die op grote hoogte boven de Straat van Hormuz vloog.

Washington heeft het verlies van de RQ-4 Global Hawk, een verkenningsdrone gebouwd door Northrop Grumman, toegegeven. De Amerikaanse president Donald Trump leek meteen te willen reageren, met luchtaanvallen op Iran, maar zag daar naderhand toch van af.

KLM en andere airlines hebben hun conclusies getrokken: het gebied is momenteel te gevaarlijk om, ook op grote hoogte, te doorkruisen. Indien Iran een drone kan raken, zijn ook passagiersvliegtuigen mogelijk niet meer veilig.

‘We volgen alle ontwikkelingen die mogelijk betrekking hebben op de veiligheid van het luchtruim op de voet en richten de operatie zo in dat de veiligheid van de vluchten is gewaarborgd. Het incident met de drone is aanleiding om vooralsnog niet meer over het gebied te vliegen,’ zegt KLM in een verklaring.

MH 17
Passagiersvliegtuigen komen vaker onder militair vuur te liggen, soms met fatale afloop. Meest recente voorbeeld is het neerschieten van vlucht MH17 van Malaysia Airlines, in 2014 boven Oekraïne. Hierbij kwamen alle 298 inzittenden, onder wie 193 Nederlanders, om het leven.

Vermoedelijk hebben pro-Russische rebellen aan de grond, in bezit van Buk-raketten (foto rechts), het toestel aangezien voor een militair vliegtuig. Deze week kwam een nieuw rapport uit over MH17 van het Joint Investigation Team, waarin de daders met naam en toenaam worden genoemd. Moskou blijft evenwel ontkennen er iets mee te maken te hebben gehad.

Iran Air
Een soortgelijk incident deed zich voor in 1988 toen een Airbus A300 van Iran Air boven de Perzische Golf werd neergehaald door een raket. Alle 290 passagiers en bemanningsleden verloren daarbij het leven.

Verschil met MH17 is dat de voor de hand liggende ‘daders’ van toen: de Amerikanen, al vrij snel schuld bekenden. Een Amerikaans oorlogsschip had de Airbus aangezien voor een militair toestel. Washington maakte uitvoerig excuses en stemde naderhand ook in met een financiële compensatie voor nabestaanden van de slachtoffers, oplopend tot 300.000 dollar per persoon.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Peter Bellew naar easyJet

Peter Bellew naar easyJet

19/07/2019

Peter Bellew verruilt zijn positie van Chief Operating Officer bij Ryanair voor dezelfde functie bij easyJet. Dit heeft de Britse prijsvechter bekendgemaakt, samen met ‘robuuste’ resultaten over het derde kwartaal….

Transavia in zee met Bit

Transavia in zee met Bit

19/07/2019

Transavia is samenwerking aangegaan met Bit, een onderzoeksorganisatie in Amsterdam, gericht op technische innovaties die de luchtvaart zouden kunnen verduurzamen. De dochtermaatschappij van KLM zegt in een verklaring dat Bit,…