Home / Luchtvaart / KLM maakt loungetoegang self-service

KLM maakt loungetoegang self-service

KLM maakt loungetoegang self-service

KLM heeft dinsdag officieel twee self-service zuilen in gebruik genomen waarmee passagiers zelf toegang tot Lounge 25 (Schengen-gebied) krijgen. Dit is onderdeel van een veel groter project, gericht op de nieuwe intercontinentale lounge van KLM. De opening daarvan zal gefaseerd plaatsvinden vanaf zomer 2018, met de finale oplevering in 2019.

Bij de registratiezuilen van de KLM-lounge voor Europa kunnen passagiers voortaan zelf hun (digitale) boardingpass scannen. Als het lampje groen is, kan de passagier zonder verdere assistentie de lounge betreden. Wachtrijen voor de balie tijdens piekuren moeten daarmee tot het verleden behoren. Vooralsnog herkent het systeem alleen instapkaarten van KLM en Air France, maar binnenkort worden ook ander SkyTeam-partners toegevoegd. De zuilen zullen overigens op termijn worden doorontwikkeld met RFD-technologie die de gegevens van de boardingpass automatisch scant als een passagier het loungegebied betreedt.

“We zijn half december begonnen met het testen van de self-service loungetoegang en het is een groot succes,” zegt Frank Houben, director brand en marketing van KLM. “Inmiddels scant al meer dan de helft van de passagiers zijn eigen boardingpass. Hierdoor hoeven de lounge agents zich niet meer bezig te houden met administratieve handelingen en hebben zij meer tijd voor persoonlijke aandacht voor de passagiers.”

Via een systeem in het plafond, een zogeheten people counter, wordt precies bijgehouden hoeveel mensen zich in de lounge bevinden. “We wisten wel hoeveel mensen de lounge binnenkwamen, maar niet wanneer ze er weer uitgingen,” zegt Houben. “Nu kunnen we dat aantal exact bijhouden. Anoniem natuurlijk. Dus KLM weet hoeveel klanten de lounge verlaten, maar niet wie.”

Opening non-Schengen lounge uitgesteld tot juni 2018
De self-service loungetoegang is de eerste stap in het digitaliseren van de KLM-lounges. In de Schengen-lounge, die ruimte biedt aan 670 passagiers, worden technologische oplossingen getest die ook in de nieuwe intercontinentale lounge van KLM zullen worden ingevoerd. Opening daarvan – die in eerste instantie was gepland voor de Olympische Spelen in 2016 en later in zomer 2017 – is wederom uitgesteld. De eerste fase wordt in juni 2018 opgeleverd, de tweede fase pas in maart 2019. De aanbesteding is in de afrondende fase.

Maar als hij eenmaal klaar is, zal deze nieuwe lounge voor intercontinentale passagiers iedereen verrassen belooft KLM. Niet alleen qua uiterlijk, een ontwerp van het Nederlandse ontwerpbureau Concrete, maar ook vanwege alle technische snufjes. “Het zal niet de meest luxueuze lounge worden met gouden kranen, zoals je in het Midden-Oosten ziet, maar wel de meest persoonlijke en aantrekkelijkste voor passagiers,” zegt Houben.

Dakterras, spa en restaurant
De nieuwe non-Schengen lounge komt op ongeveer dezelfde locatie als de huidige lounge, maar met de ingang aan de Holland Boulevard. De houten entree heeft de vorm van de bekende Delfts blauwe KLM-huisjes. Ook vanaf het platform is het silhouet van een KLM-huisje herkenbaar. Via een roltrap komt de passagier bij de lounge, die in totaal 6300 vierkante meter beslaat, verdeeld over drie verdiepingen. Op de bovenste verdieping komt een dakterras van vijf meter diep over de volledige lengte van de lounge, met fantastisch uitzicht op de E- en F-pier. Inclusief het buitenterras beschikt de nieuwe lounge over 1380 zitplaatsen, bijna een verdubbeling van de huidige capaciteit van 830. Bij het ontwerp staan Dutch design en Nederlandse producten centraal, in lijn met het concept aan boord. De lounge beschikt onder meer over douches en een spa. Behalve het gratis aanbod aan catering kan de passagier ook – tegen betaling – dineren op hoog niveau.

Verder is een hoofdrol weggelegd voor IT. Net zoals nu in de Europa-lounge, zal de toegang tot de nieuwe lounge self-service zijn. Er zijn geen balies, het is service-on-demand en de lounge agents komen naar de passagier toe. In de rij staan voor een sleutel voor de douche is niet meer nodig: via de KLM-app kan de passagier om een ‘digitale sleutel’ vragen die de doucheruimte opent. Via dezelfde app zullen passagiers de weg naar de lounge kunnen opvragen, krijgen zij een melding wanneer het tijd is om naar de gate te gaan en worden zij digitaal begeleid om daar te komen.

“Op het gebied van locatiedata werken wij nauw samen met Schiphol,” zegt Houben. “De luchthaven is ook geïnteresseerd waar groepen passagiers zich begeven, om bijvoorbeeld zo te kunnen voorspellen wanneer het druk is bij de securityfilters.”

Betaalde loungetoegang
Het is mogelijk voor passagiers die op zich geen recht hebben om van de lounge gebruik te maken, buiten piekuren een toegangskaartje te kopen. Silver-leden van Flying Blue betalen daar aan de balie 35 euro voor en Ivory-leden 45 euro. “Wij promoten dit niet, omdat wij tot nu toe niet exact wisten hoeveel mensen zich op welke tijdstippen in de lounge bevonden,” zegt Houben. “Dankzij de people counter weten wij dat straks wel. In combinatie met gegevens over gemiddelde verblijfsduur in de lounge en vluchtdata kunnen we goed voorspellen wanneer de piektijden zijn. In eerste instantie zijn onze lounges bedoeld voor passagiers die daar op basis van hun ticket of status van het loyaliteitsprogramma recht op hebben. Maar op rustige tijden, willen wij deze service graag als betaalde optie aanbieden aan andere passagiers. Dankzij de nieuwe technologische mogelijkheden kunnen wij deze optie in de toekomst aanbieden op het moment van boeken of inchecken.”

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…