Home / Luchtvaart / KLM krijgt 3,4 miljard – geen Nederlands geld naar Parijs – ‘state agent’ houdt toezicht

KLM krijgt 3,4 miljard – geen Nederlands geld naar Parijs – ‘state agent’ houdt toezicht

KLM krijgt 3,4 miljard – geen Nederlands geld naar Parijs – ‘state agent’ houdt toezicht

KLM krijgt regeringssteun ter waarde van 3,4 miljard euro in de vorm van leningen om zo de coronacrisis te overleven. De staat wordt toezichthouder. Dit hebben de ministers Van Nieuwenhuizen en Hoekstra vrijdagmorgen bekendgemaakt. Alle geld gaat naar KLM en niet naar de holding Air France-KLM. Verder is de Franse garantie voor Schiphol als hub opgerekt.

Wopke Hoekstra (Financiën) zei vrijdag dat de gevolgen van de coronacrisis ‘erger zijn dan aanvankelijk gedacht’ voor de luchtvaart. Hij benadrukte dat de branche ‘een grote rol’ speelt voor de Nederlandse economie. “Als KLM om zou vallen heeft dat grote gevolgen voor Schiphol en het hele land. Het grootste deel van de 30.000 mannen en vrouwen van KLM zit nu al maanden thuis.”

De regering verstrekt daarom een staatslening van 1 miljard en geeft garanties af voor nog eens 2,4 miljard die KLM afsluit bij commerciële banken in binnen- en buitenland. KLM ontvangt sinds april al ondersteuning bij het betalen van de lonen, via NOW. Dit staat los van het pakket van 3,4 miljard en hoeft het bedrijf niet terug te betalen. Deze regeling loopt per 30 juni af, waarna KLM gebruik zal maken van NOW 2, voor nog eens drie maanden.

Kostenreductie
In ruil voor de steun eist minister Hoekstra  een kostenreductie van 15 procent bij KLM en een reorganisatie. Hoewel het aan het bedrijf zelf is om dit precies in te vullen, wil hij in elk geval een loonoffer, volgens het principe ‘de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen.’

Iedereen die bij KLM meer dan drie keer modaal verdiend (het modale inkomen in 2020 is 36.500 euro) moet inleveren. Hoekstra: “We willen de pijn zo eerlijk mogelijk verdelen. Het gaat om belastinggeld en dus eisen wij dat er ook wordt afgezien van bonussen en de aandeelhouders geen dividend ontvangen.”

De minister gaat er nu vanuit dat KLM tot het eind van het jaar vooruit kan met het steunpakket. “Ik weet niet zeker of KLM later meer nodig heeft,” voegde hij eraan toe. Dit is sterk afhankelijk van de ontwikkelingen rond het virus en de vraag hoe snel de markt zal herstellen.

Lang overleg
Op 24 april april zegden zowel de Franse als Nederlandse regering al steunmaatregelen voor respectievelijk Air France (7 miljard) en KLM (tussen de 2 en 4 miljard) toe. Het Franse pakket was gauw rond. Hoekstra zei vrijdag dat de steun aan KLM lange onderhandelingen vergde, met de Franse regering.

Nederlandse inzet was dat de hulp uit den Haag ten goede zou komen aan KLM en niet ten dele zou wegvloeien naar Air France. Dat is volgens de minister gelukt. Er komt een ‘state agent’, een vertrouwenspersoon die namens de overheid meekijkt bij KLM en kan ingrijpen als iets niets volgens de afspraken loopt.

De Nederlandse en Franse regering zitten nu op één lijn, zei Hoekstra. “We willen dat Air France en KLM blijven bestaan als de sterke merken zijn ze nu zijn.”

Schiphol
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) ging vrijdagmorgen vooral in op de positie van Schiphol. De geldende afspraken waren tot nu toe dat de Franse regering, die eigenaar is van luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs, het recht had Schiphol te reduceren tot een secundaire hub. Dit zou negen maanden van te voren moeten worden aangekondigd. Deze termijn is nu verlengd naar vijf jaar. Verder is vastgelegd dat KLM ten allen tijde statutair een Nederlandse maatschappij blijft, gevestigd in Nederland en vallend onder Nederlands recht.

Van Nieuwenhuizen: “In Parijs vonden ze een termijn van vijf jaar redelijk overdreven, maar het was onze grote wens en we zijn buitengewoon tevreden dat het is gelukt. Het lag niet voor de hand dat de Fransen van Schiphol ooit een secundaire hub wilden maken, maar ‘better safe than sorry’ – we wilden er zeker van zijn dat beide hubs in stand blijven.”

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Geen gratis rolkoffer easyJet

Geen gratis rolkoffer easyJet

02/12/2020

Passagiers bij easyJet mogen vanaf 10 februari 2021 niet langer een rolkoffertje meenemen in de cabine, maar alleen een handtas. Rond een derde van de stoelen blijft plaats houden voor…

Enorme groei Zoom  in 2020

Enorme groei Zoom in 2020

01/12/2020

Zoom heeft de verwachte omzet voor boekjaar 2020/21 bijgesteld naar 2,5 miljard dollar, een verdubbeling van de raming uit maart. Het Amerikaanse videobedrijf profiteert in hoge mate van de coronacrisis…