Home / Luchtvaart / KLM kost € 200 per inwoner

KLM kost € 200 per inwoner

KLM kost € 200 per inwoner

KLM krijgt van alle airlines in Europa de meeste staatssteun per inwoner. Dit blijkt uit een overzicht van Aviclaim. Ook omgerekend naar aantallen vervoerde passagiers zijn KLM (en Air France) verreweg het beste af.

“Geen andere luchtvaartmaatschappij ontvangt relatief gezien zoveel steun van de staat,” zegt Aviclaim, een claimbureau voor reizigers, vrijdag. KLM krijgt in totaal 3,4 miljard euro via de belastingbetaler, dat is omgerekend 200 euro voor elke Nederlandse burger. Hierin is de directe subsidie op de lonen voor KLM, via NOW, nog niet meegerekend. Inclusief de NOW-regeling kan het bedrag dit jaar oplopen naar 300 euro per inwoner, rekent Aviclaim voor.

De Duitse staatssteun aan Lufthansa van 11 miljard euro komt neer op 137 euro per belastingbetaler, in Frankrijk zijn de burgers elk 104 euro kwijt (7 miljard hulp in totaal) om Air France in de lucht te houden. Voor beide landen geldt dat de subsidie op de salarissen in coronatijd daar nog bovenop komt.

Aviclaim heeft ook omgerekend hoeveel de Europese hulp bedraagt als wordt gekeken naar de omvang van de airlines (zie tabel rechts). Air France-KLM komt er dan het beste van af, met 100 euro steun per vervoerde passagier, op basis van de cijfers uit 2019. Lufthansa volgt op plaats twee met 62 euro per passagier.

Prijsvechters gezond
Aviclaim wijst verder op de “financieel gezonde” prijsvechters. “Ryanair heeft maar 3,95 euro steun ontvangen per vervoerde passagier. Daarnaast heeft Ryanair nog 4,5 miljard euro in kas. Easyjet heeft zelfs helemaal geen overheidssteun gehad.”

Volgens Remco Kuilman, directeur van Aviclaim, lijkt het erop dat luchtvaartmaatschappijen waarin de overheid aandelen bezit, zoals Air France-KLM en Lufthansa, “beduidend meer staatssteun” ontvangen dan airlines die volledig in private handen zijn. “Daarnaast luidt de conclusie dat KLM een relatief ongezonde kostenstructuur heeft in vergelijking met de andere Europese luchtvaartmaatschappijen,” aldus Kuilman.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….