Home / Luchtvaart / KLM komt met bundel op maat: One for You

KLM komt met bundel op maat: One for You

KLM komt met bundel op maat: One for You

KLM staat in de startblokken om passagiers dynamische bundels aan te bieden. Naast de standaardpakketten – Light, Standard
en Flex – komt er binnenkort een vierde pakket: One for You.

Sinds eind 2016 bundelt KLM haar tarieven in zogeheten Branded Fares: drie standaardpakketten met een eigen niveau van dienstverlening, ongeacht de boekingsklasse. Die variëren van uitsluitend het recht op een stoel (Light) tot vervoer inclusief ruimbagage (Standard), en bij Flex geldt ook nog volledige flexibiliteit om het ticket te wijzigen. Daar komt nu een vierde pakket bij: One for You. Tijdens het boekingsproces presenteert KLM een gepersonaliseerde bundel, volledig toegesneden op de persoonlijke
behoeften van de klant en samengesteld op basis van het koop­gedrag uit het verleden. Dit pakket wordt aangeboden tegen een aantrekkelijke prijs. Dit geldt voor boekingen via de KLM-website en NDC-verbindingen.

Tailormade aanbod
Deze nieuwe manier van klantbenadering is mede mogelijk dankzij de in maart afgesloten samenwerking met Farelogix. De technologie van Farelogix faciliteert het realtime samenstellen van een dynamic created bundle die tijdens het boekingsproces aan de klant wordt gepresenteerd, met bijbehorend prijskaartje.

Het aanbieden van gepersonaliseerde bundels zal een stapsgewijze ontwik­keling zijn. KLM begint met eenvoudige seat bundles, waarbij een specifieke stoel – bijvoorbeeld Economy Comfort – wordt toegevoegd aan het Light-tarief. In een later stadium volgen complexere bundels waarbij meerdere ancillaries zijn inbegrepen. Daarbij kun je denken aan luchtvervoer plus SkyPriority-privileges, CO2-compensatie of een à la carte maaltijd. Het mes snijdt aan twee kanten: de klant krijgt een tailormade aanbod en KLM hoopt zo meer ancillaries te verkopen. Deze worden steeds belangrijker; de totale omzet hiervan bij Air France-KLM loopt in een ‘normaal’ jaar al tegen een miljard euro.

Corporate bundels
In een later stadium zal KLM ook corporate bundels gaan aanbieden voor het reizende bedrijfsleven waar contract­afspraken mee zijn. Dit is als het ware een speciale dynamische bundel. In contractonderhandelingen kan worden gekozen om in plaats van een korting op het ‘kale’ tarief, een prijs af te spreken voor een specifieke bundel met ancillaries die relevant zijn voor de reizigers van het bedrijf. Deze ‘bundel op maat’ wordt tijdens het boekingsproces automatisch aan de zakenreizigers van het bedrijf getoond.

De bundels worden alleen op vluchten van KLM en Air France verkocht. De joint venture- en alliantiepartners zullen sommige ancillaries eveneens aanbieden, andere niet. Daarbij komt dat een van de belangrijkste partners van Air France-KLM, Delta Air Lines, nog niet erg actief is op het gebied van NDC.

Dynamische toeslagen
Andere producten van KLM die dankzij NDC mogelijk zijn gemaakt, zijn continuous pricing en seat merchandising.
Sinds afgelopen voorjaar test KLM continuous pricing, waarbij de 26 tradi­tionele boekingsklassen zijn losgelaten en talloze prijspunten mogelijk zijn. Inmiddels is dat uitgebreid van 30 naar 79 bestemmingen. Hierdoor kan KLM veel beter inspelen op vraag en aanbod.

Seat merchandising, waarbij voor stoelen met meer comfort – zoals bij de nooduitgang – een toeslag wordt gevraagd, past KLM al
langer met succes toe. Deze ancillary werd voorheen voor een vaste toeslag verkocht, maar is inmiddels volledig dynamisch. Ook hierbij spelen vraag en aanbod een belangrijke rol bij het bepalen van de hoogte van de toeslag. Omdat er bijvoorbeeld maar een beperkt aantal Economy Comfort-stoelen zijn, is de hoogte van de toeslag afhankelijk van de marktvraag op dat moment. Op een nachtvlucht is een betere stoel relevanter dan op een dagvlucht – passagiers zijn dan in de regel bereid om meer te betalen.

De informatie in dit artikel is gebaseerd op verschillende bronnen bij KLM en Air France-KLM.

Foto © KLM

Dit is een samenvatting van het artikel ‘KLM als personal shopper: One for You’, dat is verschenen in Zakenreis #521. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….