
Air France-KLM heeft bij Airbus een order geplaatst van 100 toestellen van de typen A320 en A321, met een optie op nog eens 60 toestellen. Deze vliegtuigen voor de middellange afstanden worden verdeeld tussen KLM, Transavia Nederland en Transavia Frankrijk. Welke maatschappij hoeveel toestellen krijgt, is niet bekendgemaakt. Hetzelfde geldt voor de investering die hiermee gepaard gaat.
De toestellen uit de Airbus A320neo family, zogenoemde single-aisle jets met alleen een gangpad in het midden, worden vanaf de tweede helft van 2023 geleverd. Zij dienen ter vervanging van de huidige Boeing 737 NG-toestellen van KLM en Transavia Nederland en om de vloot van Transavia Frankrijk te vernieuwen en uit te breiden.
‘Na de eerdere keuze voor de Embraer 195-E2 voor vluchten binnen Europa is deze bestelling een belangrijke vervolgstap in de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, klantervaring, comfort en efficiency,’ zegt KLM in een persverklaring. ‘Met deze aankoop verduurzaamt KLM haar vloot aanzienlijk. De Airbus A320neo family-vliegtuigen produceren tot 50 procent minder geluid dan de huidige oudere generatie vliegtuigen en zorgen voor een vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van 15 procent.’
Geen ‘split-order’
Zowel de Boeing 737’s van KLM en Transavia als de Airbus A320-familie van Air France zijn verouderd. Air France-KLM heeft lang getwijfeld tussen de respectievelijke opvolgers voor de middellange afstand die in de markt, de Boeing 737 MAX en de Airbus A320neo.
Hoewel nieuwe vliegtuigen op groepsniveau worden aangeschaft, was er steeds sprake van een ‘A-B’ verdeling: de Airbussen gaan gewoonlijk naar Air France en de Boeings naar KLM. Eind september had Ben Smith, CEO Air France-KLM, nog aangegeven een ‘split-order’ tussen Boeing en Airbus te overwegen voor nieuwe narrow-body vliegtuigen (lees meer hier). Voor KLM is de keuze dus toch op Airbus gevallen.

