
Flying Blue, het loyaliteitsprogramma van Air France-KLM, heeft een nieuwe kaart gelanceerd: Platinum Ultimate. “Alleen de absolute top van onze frequent flyers komt hiervoor in aanmerking,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM Nederland. “Zij hebben in twee jaar tijd minimaal 360.000 mijlen gespaard bij Air France-KLM.”
Een selecte groep – momenteel 140 klanten uit de Benelux – ontving begin maart de Platinum Ultimate-kaart, zegt Kreulen, die dit nieuws als eerste met Zakenreis deelt. “De bakker op de hoek weet precies wie zijn beste klanten zijn, maar wij kenden onze top-100 eigenlijk onvoldoende. Hoewel er passagiers zijn die wel 100.00 tot 200.000 euro per jaar aan KLM-tickets uitgeven. Wij wilden deze zeer frequente reizigers en loyale klanten nog beter leren kennen en ze persoonlijk bedanken voor hun loyaliteit.”
Dat gebeurde op 9 maart jl. tijdens een feestelijke bijeenkomst in Hangar 12 op Schiphol-Oost. Te midden van een Airbus A330 en een Boeing 787 Dreamliner – het paradepaardje van KLM – kregen zij een diner aangeboden en ontvingen zij de nieuwe Flying Blue-kaart. Ook topman Pieter Elbers woonde de bijeenkomst bij.
Platinum Ultimate betekent minimaal 360.000 mijlen in twee jaar
“Deze veelvliegers brengen mogelijk nog meer uren in de lucht door dan een piloot.” zegt Kreulen. “Ondanks de zeer drukke reisschema’s waren er 62 van de 140 geselecteerde FB-leden present. Wij hebben hen samen met hun partner per limousine opgehaald, tot aan Maastricht en België aan toe. Onze Platinum Ultimate-leden zijn heel divers: de leeftijd varieert van 20 tot 70 jaar en hun beroepen lopen uiteen van dj en consultant tot wetenschapper, technisch-specialistisch monteur en zakenmensen. Zij hebben één ding gemeen: allen hebben in twee jaar tijd minimaal 360.000 mijlen gespaard bij KLM en Air France. Onze allerbeste klant heeft zelfs 784.000 mijlen op zijn conto staan.”
Het Flying Blue-programma heeft 1,6 miljoen leden in de Benelux, waarvan 31.000 deelnemers de Platinum-status hebben. Om daarvoor in aanmerking te komen, moeten zij per jaar minimaal 60 vluchten maken of 70.000 level miles sparen. Wie dat tien achtereenvolgende jaren doet, krijgt de status Platinum for Life. Dat zijn momenteel zo’n 7.000 leden.
Niet voor het leven
“Platinum Ultimate daarentegen is niet ‘for life’,” zegt Kreulen. “Zodra een passagier de 360.000 mijlen per twee jaar niet meer haalt, wordt de kaart weer ingenomen. Ultimate is met 140 leden in de Benelux echt de crème de la crème van de KLM-passagiers. Het is geen nieuw spaarlevel binnen Flying Blue, maar een aparte erkenning die toegang geeft tot een aantal additionele service-features.”
Voor Platinum Ultimate-leden staat onder meer op basis van ‘24/7’ een team van 12 personal travel assistants ter beschikking om waar nodig assistentie te verlenen. Kreulen: “Dat doen zij ook proactief, bijvoorbeeld bij vluchtverstoringen. Via een speciaal telefoonnummer kan een Platinum Ultimate-lid voor alle reisgerelateerde vragen een beroep doen op dit team. Daarnaast mag hij negen travel compagnons opvoeren. Deze compagnons genieten dezelfde privileges, zoals loungetoegang en het gebruik van de Sky Priority-lane. De partner van een Platinum Ultimate-kaarthouder krijgt een Platinum Card die hij of zij ook individueel kan gebruiken.”
Platinum Ultimate zal wereldwijd worden uitgerold. Binnenkort volgt de Franse markt, met zo’n 900 leden. “Platinum Ultimate is nieuw en nog in ontwikkeling,” zegt Kreulen. “We hebben nog niet besloten op welke manier wij nieuwe leden van Platinum Ultimate gaan verwelkomen en of we er bijvoorbeeld een jaarlijks evenement van gaan maken. Wel staat vast dat wij deze ultieme Air France-KLM-passagiers willen laten blijken hoezeer wij het waarderen dat zij voor ons kiezen en niet voor de concurrentie. Deze loyaliteit willen wij belonen.”

