Home / Luchtvaart / KLM-huisje 101 is De Moriaan in Den Bosch

KLM-huisje 101 is De Moriaan in Den Bosch

KLM-huisje 101 is De Moriaan in Den Bosch

Het 101ste ‘huisje’ van KLM is een mini-replica van De Moriaan, een 800 jaar pand in Den Bosch, zo heeft de airline woensdagavond bekendgemaakt. Vanwege corona was de gebruikelijke feestelijke onthulling op of nabij de locatie geschrapt.

KLM-topman Pieter Elbers (rechts op de foto rechts) overhandigde ‘huisje 101’ aan Jack Mikkers (links op de foto), de burgemeester van ‘s-Hertogenbosch. “Juist in tijden van crisis is het belangrijk om aan mooie KLM-tradities vast te houden,” zei Elbers bij de gelegenheid. “Voor onze loyale klanten staan de huisjes symbool voor hun band met KLM en die willen we koesteren en behouden. We hebben dan ook niet getwijfeld of huisje 101 er wel moest komen.”

De Moriaan is een van de oudste bakstenen huizen van Nederland. Het Bossche pand werd meer dan 800 jaar geleden als handelshuis gebouwd door lokale edellieden die zich in de nieuwe, door de hertog van Brabant gestichte stad vestigden. In het stadsarchief werd het historische gebouw omschreven als tcasteel op die Mariaen. De naam Die Mariaen werd in de volksmond De Moriaan. en zo wordt het vandaag de dag nog steeds genoemd.

“De keuze voor Die Mariaen staat symbool voor het belang van ondernemerschap in Nederland, zeker in tijden van economische tegenwind. De rol van KLM is om te zorgen dat mensen elkaar kunnen ontmoeten dankzij ons uitgebreide netwerk. Die rol zullen we blijven vervullen,” aldus Elbers.

Vorig jaar was Paleis Huis ten Bosch, de woning van koning Willem-Alexander en zijn gezin in Den Haag, het 100ste KLM-huisje (zie foto rechtsonder).

Delfts blauw
Het KLM-huisje is een aardewerken vaasje gemaakt van Delfts blauw, dat tussen duim en wijsvinger past. Het wordt sinds 1952 door de airline uitgedeeld aan passagiers in de business class, aan het einde van hun vlucht. Het is gewoonlijk gevuld met jenever, in samenwerking met Bols, maar voor vluchten naar landen waar alcohol verboden is, bestaat ook een variant zonder inhoud.

De nummering van de huisjes loopt gelijk aan de leeftijd van KLM. De airline is op 7 oktober 2020 dus 101 jaar oud geworden. In de beginjaren van de huisjes was er geen jaarlijks ritme. Om die parallellie te bereiken werd in de jaren negentig een inhaalslag gemaakt, met de uitgifte van meerdere huisjes per jaar.

Vanaf 1995 kon KLM zo op de beoogde frequentie van één huisje per twaalf maanden uitkomen. Als voorbeelden dienden meestal bestaande historische gebouwen, verspreid over heel Nederland, die soms een connectie hadden met de luchtvaart (zoals het woonhuis van Anthony Fokker in 2017) en soms niet.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…