Home / Luchtvaart / KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM-topman Pieter Elbers ziet in een online gesprek met de pers, naar aanleiding van de cijfers uit het tweede kwartaal, ‘duidelijke tekenen van herstel.’ Maar hij manoeuvreert behoedzaam: “Als er iets is wat we de afgelopen achttien maanden hebben geleerd is rekening te houden met onverwachte scenario’s.”

De cijfers van KLM gaan in de goede richting, benadrukt Elbers: iets meer passagiers, minder verlies en veel vrachtvervoer. “Het tweede kwartaal laat een duidelijke kentering zien ten opzichte van het eerste kwartaal, met een resultaatverbetering. Binnen de periode was juni ook weer duidelijk beter dan april. Dit zien wij als het begin van een lange en hobbelige weg naar herstel.”

“We zien ook dat onze strategie heeft gewerkt: vorig jaar zijn we heel snel in actie gekomen, waarbij 5500 collega’s ons hebben verlaten. We hebben nu een bedrijf dat aansluit bij de kostenbasis van de productie. We hebben scherp aan de wind gevaren wat betreft cargo en onze netwerkstrategie met zoveel mogelijk bestemmingen blijven vliegen heeft ook geholpen. We hebben nog een lange weg voor ons, maar in juli hebben weer dagen gehad met 60.000 klanten per dag aan boord bij KLM en dat komt neer op 50-60 procent van vóór de pandemie.”

U vliegt op sommige routes met een bezettingsgraad van een kwart en over het hele netwerk is het rond de 35 procent. De meeste toestellen vliegen dus voor het grootste deel leeg rond. Hoe is het verdienmodel van KLM dan?
“Wij vliegen alleen als het toestel zijn variabele kosten opbrengt. We hebben een basisplanning en iedere week houden we die tegen het licht. Het is een hele hands-on focus, met korte lijnen tussen planning en besluitvorming. De resultaten uit cargo helpen ons om die vluchten uit te voeren. Naar Azië bijvoorbeeld zien we dat de vrachtinkomsten dusdanig hoog zijn dat het ons in staat stelt om op basis daarvan te opereren. In Europa ligt de bezettingsgraad intussen al weer aanzienlijk hoger, richting 50-60 procent.”

Hoe zit het met herstel van de zakelijke reismarkt?
“Het snelste dat nu terugkomt is VFR: Visiting Friends & Relatives. In deze zomermaanden gaat het eveneens om het toeristische verkeer dat opleeft. De zakenreizen binnen Europa herstellen zich ook. Ik krijg bericht van vaste zakelijke klanten: ‘Pieter ik zit weer bij je aan boord, fijn.’ Het komt allemaal weer terug.”

Ben u al toe aan het aannemen van nieuw personeel?
“Ik ben terughoudend om nu al volgende stappen te zetten. Met de huidige samenstelling van het personeel kunnen we nog wel even vooruit. Op een aantal plaatsen waar specifieke kennis of expertise is nemen we natuurlijk mensen aan.”

“We hebben vorig jaar december zonder gedwongen ontslagen afscheid genomen van 17 procent van het personeel. Dit jaar hebben we een andere benadering. We hebben heel veel werk gestopt in interne mobiliteit, met 1300 collega’s die andere banen hebben gevonden binnen KLM. Zo was er veel werk bij vracht en minder bij belading en hebben we heel veel mensen aan het werk kunnen houden.”

“Aan de cabinekant zaten we recentelijk nog met wat mensen te veel.  Met de bonden hebben we op een constructieve manier afspraken kunnen maken over meer flexibiliteit. Op een aantal long haul routes waar het verkeer nog niet terug is vliegen we met een cabin crew lid minder, om die in te zetten op Europa, waar wel werk is. Mensen hebben waar werk is, daar gaat het om. We zijn nu klaar met de reductie van personeel.”

Per 1 oktober houdt de NOW op. Kan KLM zonder?
“Laat ik voorop stellen dat we heel goed zijn geholpen met die loonsteun en de overheid daar zeer erkentelijk voor zijn. Het heeft ons in staat gesteld veel personeel in dienst te houden. We wisten dat het een keer op zou houden en zijn straks in staat om dit op te vangen,omdat we minder personeel hebben en ook allerlei andere kosten omlaag zijn gegaan, terwijl de inkomsten weer stijgen.”

“Als de positieve lijn uit Q2 zich doorzet in Q3 en in september Amerika weer open gaat voor Europeanen kunnen we onze omzet vergroten en ziet de wereld er in het vierde kwartaal een stuk beter uit. Ons netwerk is weer in de lucht, zij het met minder frequenties en vaak kleinere toestellen, we gaan de goede kant op.”

Schiphol en Aéroports de Paris gaan uit elkaar. Heeft dat consequenties voor Air France en KLM?
“Kort antwoord: nee. De twee luchthavens hebben hun eigen bedrijfsmatige overwegingen voor hun besluit en daar hebben we kennis van genomen. Het doet niets af aan de samenwerking tussen KLM en Air France.”

Wanneer verwacht u volledig herstel van de markt?
“Eind 2023, begin 2024 denk ik dat we terug kunnen zijn op het niveau van 2019.”

En wat als er toch nieuwe negatieve ontwikkelingen komen?
“We houden er altijd rekening mee dat de situatie weer anders kan worden en er iets onverwachts gebeurt. Ik reken er niet op, maar sluit het ook niet helemaal uit. Want als er iets is wat we de afgelopen achttien maanden hebben geleerd is dat we wendbaar moeten zijn, voortdurend rekening houden met onverwachte scenario’s – dat is mijn boodschap.”

Foto © Zakenreis/ Natascha Libbert

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Knorretje helpt Schiphol

Knorretje helpt Schiphol

25/09/2021

Schiphol zet ‘diervriendelijk’ geteelde varkens in, die op afgeschermd land tussen twee banen oogstresten opeten, waardoor vogels mogelijk zullen wegblijven. Het gaat om een proef. De luchthaven werkt in het…

TMC Lola opgedoekt

TMC Lola opgedoekt

23/09/2021

Lola, een Amerikaanse TMC die in 2015 werd opgericht, heeft de stekker uit de eigen operatie getrokken. De corporate klanten zijn inmiddels ondergebracht bij partner Amex GBT. Officieel spreekt Lola…