Home / Luchtvaart / ‘KLM heeft meer steun nodig’

‘KLM heeft meer steun nodig’

‘KLM heeft meer steun nodig’

KLM heeft aan de 3,4 miljard euro steun van de regering mogelijk niet voldoende om overeind te blijven. Dit heeft CEO Pieter Elbers dinsdag gezegd tegen Bloomberg TV. Hij gaf niet aan hoeveel extra het bedrijf nodig heeft en wanneer.

Elbers hield nog een slag om de arm en zei dat er “positieve ontwikkelingen” zijn zoals de komst van vaccins. Toch houdt hij er rekening mee dat KLM extra kapitaal nodig heeft en dit geldt ook voor moederbedrijf Air France – samen vormen de twee airlines Air France-KLM. De  CEO van de holding, Ben Smith, zei vorige week al dat er waarschijnlijk meer geld van buitenaf nodig is. De Franse regering heeft Air France afgelopen zomer zeven miljard euro toegeschoven.

In Nederland gaat het om leningen en staatsgaranties, maar de rentepercentages zijn laag en het is de vraag of KLM deze schuld ooit terug kan betalen. Bovenop de leningen ontvangen zowel KLM als Air France in Nederland en Frankrijk sinds maart directe loonsubsidie. Bij elkaar opgeteld is dit inmiddels boven het miljard euro uitgekomen.

Vaste kosten
De situatie in de luchtvaart is momenteel evenwel zo slecht dat Air France-KLM veel te weinig inkomsten genereert, terwijl de vaste kosten, met name die van personeel en leasecontracten voor vliegtuigen, gewoon doorlopen. Het luchtvaartbedrijf lijkt daarom niet uit te zullen komen met de hulp die het heeft ontvangen van beide regeringen. Wanneer het moment komt dat er een extra injectie nodig is, wilde Elbers dinsdag niet zeggen.

Parijs noch Den Haag lijken momenteel van zins Air France-KLM (of een deel ervan) failliet te laten gaan. Een mogelijk scenario voor een nieuwe hulpoperatie is het verhogen van de staatsbelangen door de uitgifte van nieuwe aandelen. De Franse staat heeft nu een belang van 14,3 procent in Air France-KLM, Nederland heeft 14 procent.

De Duitse regering koos afgelopen voorjaar voor een strategie met staatsaandelen om Lufthansa te redden. De regering in Berlijn nam een belang van 20 procent in de Lufthansa Group, met een optie om dit verder te verhogen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Knorretje helpt Schiphol

Knorretje helpt Schiphol

25/09/2021

Schiphol zet ‘diervriendelijk’ geteelde varkens in, die op afgeschermd land tussen twee banen oogstresten opeten, waardoor vogels mogelijk zullen wegblijven. Het gaat om een proef. De luchthaven werkt in het…

TMC Lola opgedoekt

TMC Lola opgedoekt

23/09/2021

Lola, een Amerikaanse TMC die in 2015 werd opgericht, heeft de stekker uit de eigen operatie getrokken. De corporate klanten zijn inmiddels ondergebracht bij partner Amex GBT. Officieel spreekt Lola…