Home / Luchtvaart / KLM geen partner van Joon

KLM geen partner van Joon

KLM geen partner van Joon

KLM zal niet direct samenwerken met Joon. Dit werd vandaag duidelijk tijdens de presentatie van de nieuwe airline. CEO Franck Terner van Air France, het moederbedrijf, noemde Delta Air Lines, China Eastern en Virgin Atlantic als partners van Joon. KLM, onderdeel van de Air France-KLM groep, kwam in het lijstje niet voor.

De vluchten van Joon beginnen op 1 december. De hybride carrier, die volledig ressorteert onder Air France, dient twee doelen, zei Terner: een nieuw marktoffensief lanceren voor Air France zelf en als ‘innovatielaboratorium’ voor de hele groep.

De meeste informatie van vandaag was al eerder bekendgemaakt. Nieuw is wel de aankondiging over de eerste twee long haul bestemmingen: Fortaleza in Brazilië en Mahé, in de Seychellen (Indische Oceaan). Dit zijn twee typische leisure bestemmingen, waarheen de eerste vluchten vanaf Parijs Charles de Gaulle voor de lente van 2018 staan gepland, uitgevoerd met Airbus A340’s.

KLM vliegt vanaf mei 2018 naar Fortaleza, twee keer (later drie keer per week). Hier zijn de vluchtoperaties van Air France/Joon en KLM wel op elkaar aangesloten. Zowel KLM als Air France werken in Brazilië samen met de lokale partner Gol voor doorverbindingen.

Andere bestemmingen van Joon zullen volgen, beloofde Terner. In 2019 krijgt Joon bovendien de beschikking over splinternieuwe Airbus A350’s. De oude A340’s hebben geen wifi, de A350’s zullen dat wel hebben.

Europa
De medium haul operatie van Joon begint met vier bestemmingen: Lissabon, Porto, Barcelona en Berlijn. Hier zet de airline A320’s in. Op de vier Europese bestemmingen neemt Joon de dienstregeling van Air France volledig over. Volgens de CEO van Joon, Jean Michel Mathieu, zal zijn airline daarmee een belangrijke feeder worden in het netwerk van Air France.

Joon heeft ook geen eigen licentie (AOC) en ‘least’ de vloot van Air France, dat ook de piloten levert. In eerdere plannen wilde de directie van Air France piloten van buitenaf inhuren, tegen een lager salaris, maar de vakbonden verzetten zich daar met succes tegen.

De cabin crew komt wel van buiten en wordt door Air France/Joon in een nieuw uniform gestoken, dat er in de woorden van Mathieu, ‘jong en casual’ uitziet. Polo’s, giletjes, lange broeken (of naar keus een rok voor stewardessen),  met veel blauwtinten, afgezet door witte sportschoenen.

Geen prijsvechter
Joon profileert zich uitdrukkelijk niet als prijsvechter. Zo zijn bepaalde diensten aan boord, waaronder (een beperkte hoeveelheid) eten en drinken gratis. Ook komt er op de Europese vluchten naast de economy een business class aan boord, in de A340’s voor de long haul staan drie klassen gepland, met ook een premium economy.

De boekingen van Joon lopen vooralsnog via de website van Air France. Wie daar een vlucht zoekt op een van de vier Europese routes ziet een blauw logootje van Joon. Air France koos voor Lissabon, Porto, Barcelona en Berlijn, als begin van de Joon-operatie, vanwege de sterke positie van prijsvechters op die routes. Hier hinkt Joon dus op twee gedachten: concurrentie aangaan met de low cost carriers, maar tegelijkertijd een ander product aanbieden, tegen vermoedelijk een hogere prijs.

De vloot van Joon moet uiteindelijk groeien tot 28 toestellen. Dit is ook het maximum, want ook op dit punt stelden de bonden hun eisen: ze willen niet dat Joon op termijn een concurrent van Air France zelf wordt.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….