Home / Luchtvaart / KLM: geen ‘last in first out’ bij ontslagronde – VNC boos

KLM: geen ‘last in first out’ bij ontslagronde – VNC boos

KLM: geen ‘last in first out’ bij ontslagronde – VNC boos

KLM wil bij de ontslagronde die in de lucht hangt als gevolg van de corona-crisis niet het principe van ‘last in, first out’ (lifo) toepassen. Vakbond VNC zegt hierover ‘verbijsterd’ te zijn en spreekt over ‘een fundamenteel meningsverschil.’

KLM overlegde donderdag voor de eerste keer met de VNC en FNV cabine over de te nemen maatregelen naar aanleiding van corona. Belangrijkste onderwerpen uit de lopende cao voor cabinepersoneel die op de agenda stonden waren: overtolligheid en een sociaal plan.

NOW
KLM vliegt sinds eind maart nauwelijks meer en de komende maanden zal het herstel langzaam zijn. De overheid betaalt momenteel via de NOW-regeling het grootste deel van de salarissen bij KLM, maar dit is van beperkte duur.

Een ontslagronde lijkt daarom onafwendbaar en de bonden beseffen dat. “Mocht het – alle inzet ten spijt – tot gedwongen ontslagen komen, dan is dit altijd afschuwelijk,” zegt VNC in een verklaring.

Eerlijk
Maar de vakbond van cabinepersoneel vindt dat het dan wel ‘eerlijk’ moet gebeuren, volgens het principe van lifo. “Cao-partijen van cabinepersoneel, dus ook KLM, hebben altijd vastgehouden aan het lifo-beginsel vanwege de specifieke kenmerken van onze sector,” zegt VNC. Dit betekent dat anciënniteit en senioriteit in de functie het uitgangspunt is voor vliegend personeel (cabine en cockpit), zowel bij doorstroming, promotie als ontslag.

Maar KLM denkt daar nu anders over. VNC: “Tot onze verbijstering wil KLM heel duidelijk niet meewerken aan het benodigde inrichten van een ontslagcommissie om lifo ten uitvoer te kunnen brengen. Deze plotselinge draai van KLM zien wij als een schending van onze afspraak en helpt niet in deze moeilijke tijden om in vertrouwen met elkaar samen te werken.”

De VNC denkt dat de stellingname van de KLM-directie ‘tot nog grotere onrust en onzekerheid’ zal leiden. De bond beraadt zich nu over ‘deze zeer zorgelijke wending en de botte stellingname van KLM.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM: herstel zal hobbelig zijn

30/07/2021

KLM-topman Pieter Elbers ziet in een online gesprek met de pers, naar aanleiding van de cijfers uit het tweede kwartaal, ‘duidelijke tekenen van herstel.’ Maar hij manoeuvreert behoedzaam: “Als er…

Schiphol zet app f&b door

Schiphol zet app f&b door

30/07/2021

Schiphol heeft deze week een pilot voor het bestellen van eten en drinken via een app omgezet in een permanente functie. Reizigers kunnen hun orders plaatsen en later airside ophalen….

Vliegtuigorders stijgen weer

Vliegtuigorders stijgen weer

30/07/2021

Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing zeggen te profiteren van het voorzichtige herstel van de luchtvaartsector, die zware klappen kreeg als gevolg van de coronacrisis. Bedrijven plaatsen weer orders, die ze eerder…

Weer kleine nettowinst Accor

Weer kleine nettowinst Accor

29/07/2021

Accor heeft over het eerste halfjaar ondanks verder omzetverlies een kleine nettowinst geboekt, tegenover megaverlies in H1 van 2020. Het hotelbedrijf reorganiseerde fors en zag daardoor de kosten dalen. Topman…