Home / Luchtvaart / KLM geeft smarthone-app complete make-over

KLM geeft smarthone-app complete make-over

KLM geeft smarthone-app complete make-over

KLM heeft haar smartphone-app een complete make-over gegeven. Maar in de nieuwe reis- en boekingsapp, die vandaag beschikbaar komt voor Android- en Appletelefoons, is nog veel meer veranderd.

De nieuwe app anticipeert volgens KLM in het vervolg op de persoonlijke behoeften van de passagier, door altijd een stap vooruit te denken. In vergelijking met de oude app is het boeken van vliegreizen en het inchecken van al geboekte reizen een stuk eenvoudiger geworden.
Door de beschikbare informatie van de passagier te gebruiken – bekend van eerdere boekingen, Flying Blue-gegevens of ingevulde profielen – wordt direct toegespitste informatie gegeven over vlucht, luchthaven en bestemming. Ook is er een directe link te maken met het Facebook of Twitter-account. Daarnaast kan vanuit de app direct met het service centre van KLM worden gebeld.

Met een enkele handeling kan worden ingecheckt en desgewenst van stoel worden gewisseld of extra diensten bijbesteld. Elke stap kost hoogstens een paar seconden. De app houdt vervolgens het hele boarding-proces bij en laat altijd de meest relevante informatie voor dat moment zien. Als bijvoorbeeld de boarding-tijd nadert, dan laat de app op het smartphone-scherm de QR-boarding-code zien. Is dat gescand, dan verandert het scherm zodat het stoelnummer is te zien.
Het boeken van vluchten is een kwestie van een aantal keuzes op het telefoonscherm maken. In de oude app was boeken ingewikkeld, waardoor KLM merkte dat mensen hun boeking wel op de telefoon voorbereiden, maar deze thuis, op de pc afronden. Alleen voor aanbiedingen wordt nu nog doorverwezen naar de website van KLM.

De nieuwe app maakt deel uit van nieuwe diensten die KLM, in samenwerking met Schiphol, de komende tijd zal introduceren. Daarvoor wordt de hele luchthaven voorzien van zogeheten bluetooth-bakens, zodat de app weet waar gebruikers zich bevinden. KLM en Schiphol willen de reiziger al herkennen als deze in de buurt van Schiphol komt om hem vervolgens op smartphone – of op de smartwatch – te voorzien van berichten over de incheck-balie, de gate, het vertrektijdstip en zijn stoelnummer.
De app zal in de komende maanden aan functionaliteit winnen. In de nieuwe versie van de KLM-app worden passagiers op Schiphol van route-informatie voorzien. Dan zullen de looptijden op het vliegveld actief worden berekend, waarbij rekening wordt gehouden met de lengte van wachtrijen.

Ook KLM zal de gegevens in de eigen processen toepassen, om passagiers die hun vlucht dreigen te missen op te vangen of als blijkt dat ze hun vlucht niet meer kunnen halen hen via de app alternatieven te bieden. Daarnaast zou personeel aan de gate via de bakens kunnen lokaliseren waar reizigers zich bevinden naarmate de boarding-tijd nadert.
Via de bakens kunnen ook trouwe reizigers worden beloond. Half mei bracht de maatschappij haar tweede game uit, Jets, voor Android en Apple. Het is een ‘casual’ game waarin de speler een papieren vliegtuigje langs allerlei obstakels moet sturen in een cartoonesk vormgegeven stad – Amsterdam en binnenkort New York – om punten te verzamelen.

De nieuwe app wordt vandaag aan Google Play store (Android) en iTunes (Apple) toegevoegd. Gebruikers die hebben ingesteld dat apps automatisch updaten, ontvangen hem vanzelf. Later komen versies voor Blackberry en Windows Phone beschikbaar.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is economisch redacteur bij Het Parool. Hij levert regelmatig een bijdrage over luchtvaart en hospitality aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…