Home / Luchtvaart / KLM gaat compenseren

KLM gaat compenseren

KLM gaat compenseren

Agenten die de afgelopen dagen onterecht KLM’s distributietoeslag van 11 euro per enkele reis in rekening is gebracht, worden gecompenseerd. Dit zegt Dries Klein, Vice President Sales Benelux tegen Zakenreis.

Sinds 1 april komt op alle tickets van KLM en Air France die via een Global Distribution System (GDS) worden geboekt, een toeslag van 11 euro per enkele reis. Agenten die een zogenoemde NDC Transition Agreement (NTA) hebben getekend, worden echter gevrijwaard van deze toeslag. Een NTA is een tijdelijke oplossing, zodat KLM  meer tijd heeft om haar nieuwe boekingsplatform gebaseerd op IATA’s New Distribution Capability (NDC) goed te laten functioneren.

Op 1 april, Paaszondag, werd de GDS-toeslag van kracht en dat verliep niet zonder problemen. Sommige agenten die wél een NTA hadden ondertekend, moesten toch de toeslag betalen. Of het systeem was onbetrouwbaar: soms werd wel en soms werd geen toeslag in rekening gebracht.

“Er is hier en daar wat misgegaan bij het ‘filen’ van de juiste codes, deze codes zorgen ervoor dat reisagenten die een NTA hebben ondertekend, worden gevrijwaard van de toeslag,” erkent Klein. “Dat vinden wij natuurlijk hartstikke vervelend en wij hebben begrip voor de frustratie van agenten hierover. Maar er wordt hard aan gewerkt met Amadeus dit te herstellen,” zegt Klein.

Met brancheorganisatie ANVR zijn twee oplossingen afgesproken om de agenten die gedupeerd zijn te compenseren, zegt Klein. “Zij kunnen de Fare Quote handmatig aanpassen en de toeslag van 11 euro er zelf uithalen. Of de agenten geven de tickets inclusief de toeslag uit en sturen ons naderhand een overzicht, zodat wij het te veel betaalde via een ACM kunnen terugbetalen. Voor alle duidelijkheid, dit is uitsluitend van toepassing voor agenten met een voor 1 april getekende NTA.”

Reisagenten klagen dat gedurende het Paasweekend hun medewerkers opeens aan het werk moesten om alles recht te breien en klanten uit te leggen wat eraan de hand is. Dit ongemak wordt niet door KLM gecompenseerd. “Dat is nou eenmaal onderdeel van het zakendoen, af en toe loopt het anders dan verwacht,” aldus Klein.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….