Home / Luchtvaart / KLM gaat compenseren

KLM gaat compenseren

KLM gaat compenseren

Agenten die de afgelopen dagen onterecht KLM’s distributietoeslag van 11 euro per enkele reis in rekening is gebracht, worden gecompenseerd. Dit zegt Dries Klein, Vice President Sales Benelux tegen Zakenreis.

Sinds 1 april komt op alle tickets van KLM en Air France die via een Global Distribution System (GDS) worden geboekt, een toeslag van 11 euro per enkele reis. Agenten die een zogenoemde NDC Transition Agreement (NTA) hebben getekend, worden echter gevrijwaard van deze toeslag. Een NTA is een tijdelijke oplossing, zodat KLM  meer tijd heeft om haar nieuwe boekingsplatform gebaseerd op IATA’s New Distribution Capability (NDC) goed te laten functioneren.

Op 1 april, Paaszondag, werd de GDS-toeslag van kracht en dat verliep niet zonder problemen. Sommige agenten die wél een NTA hadden ondertekend, moesten toch de toeslag betalen. Of het systeem was onbetrouwbaar: soms werd wel en soms werd geen toeslag in rekening gebracht.

“Er is hier en daar wat misgegaan bij het ‘filen’ van de juiste codes, deze codes zorgen ervoor dat reisagenten die een NTA hebben ondertekend, worden gevrijwaard van de toeslag,” erkent Klein. “Dat vinden wij natuurlijk hartstikke vervelend en wij hebben begrip voor de frustratie van agenten hierover. Maar er wordt hard aan gewerkt met Amadeus dit te herstellen,” zegt Klein.

Met brancheorganisatie ANVR zijn twee oplossingen afgesproken om de agenten die gedupeerd zijn te compenseren, zegt Klein. “Zij kunnen de Fare Quote handmatig aanpassen en de toeslag van 11 euro er zelf uithalen. Of de agenten geven de tickets inclusief de toeslag uit en sturen ons naderhand een overzicht, zodat wij het te veel betaalde via een ACM kunnen terugbetalen. Voor alle duidelijkheid, dit is uitsluitend van toepassing voor agenten met een voor 1 april getekende NTA.”

Reisagenten klagen dat gedurende het Paasweekend hun medewerkers opeens aan het werk moesten om alles recht te breien en klanten uit te leggen wat eraan de hand is. Dit ongemak wordt niet door KLM gecompenseerd. “Dat is nou eenmaal onderdeel van het zakendoen, af en toe loopt het anders dan verwacht,” aldus Klein.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…