Home / Luchtvaart / KLM gaat compenseren

KLM gaat compenseren

KLM gaat compenseren

Agenten die de afgelopen dagen onterecht KLM’s distributietoeslag van 11 euro per enkele reis in rekening is gebracht, worden gecompenseerd. Dit zegt Dries Klein, Vice President Sales Benelux tegen Zakenreis.

Sinds 1 april komt op alle tickets van KLM en Air France die via een Global Distribution System (GDS) worden geboekt, een toeslag van 11 euro per enkele reis. Agenten die een zogenoemde NDC Transition Agreement (NTA) hebben getekend, worden echter gevrijwaard van deze toeslag. Een NTA is een tijdelijke oplossing, zodat KLM  meer tijd heeft om haar nieuwe boekingsplatform gebaseerd op IATA’s New Distribution Capability (NDC) goed te laten functioneren.

Op 1 april, Paaszondag, werd de GDS-toeslag van kracht en dat verliep niet zonder problemen. Sommige agenten die wél een NTA hadden ondertekend, moesten toch de toeslag betalen. Of het systeem was onbetrouwbaar: soms werd wel en soms werd geen toeslag in rekening gebracht.

“Er is hier en daar wat misgegaan bij het ‘filen’ van de juiste codes, deze codes zorgen ervoor dat reisagenten die een NTA hebben ondertekend, worden gevrijwaard van de toeslag,” erkent Klein. “Dat vinden wij natuurlijk hartstikke vervelend en wij hebben begrip voor de frustratie van agenten hierover. Maar er wordt hard aan gewerkt met Amadeus dit te herstellen,” zegt Klein.

Met brancheorganisatie ANVR zijn twee oplossingen afgesproken om de agenten die gedupeerd zijn te compenseren, zegt Klein. “Zij kunnen de Fare Quote handmatig aanpassen en de toeslag van 11 euro er zelf uithalen. Of de agenten geven de tickets inclusief de toeslag uit en sturen ons naderhand een overzicht, zodat wij het te veel betaalde via een ACM kunnen terugbetalen. Voor alle duidelijkheid, dit is uitsluitend van toepassing voor agenten met een voor 1 april getekende NTA.”

Reisagenten klagen dat gedurende het Paasweekend hun medewerkers opeens aan het werk moesten om alles recht te breien en klanten uit te leggen wat eraan de hand is. Dit ongemak wordt niet door KLM gecompenseerd. “Dat is nou eenmaal onderdeel van het zakendoen, af en toe loopt het anders dan verwacht,” aldus Klein.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Groot baanverlies bij Booking

Groot baanverlies bij Booking

04/08/2020

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Dit heeft het Amerikaanse bedrijf dinsdag op het hoofdkantoor in Amsterdam bekendgemaakt. Het boekingsplatform voor hotels en andere accommodatie is sinds maart door…

Krimp easyJet 99,6 procent

Krimp easyJet 99,6 procent

04/08/2020

EasyJet heeft dinsdag bekendgemaakt dat verkeer en omzet in april, mei en juni met 99,6 procent zijn gekrompen. Toch houdt de airline de moed erin: de operatie is hervat en…

Mach 3 vlucht met Branson

Mach 3 vlucht met Branson

03/08/2020

Corona of niet, Virgin Galactic zet de plannen voor een zakenvliegtuig met een top van 3.700 kilometer p/u door. Het bedrijf, opgericht door de Britse tycoon Richard Branson, maakte maandag…

CWT afgeperst: 4 mln euro

CWT afgeperst: 4 mln euro

03/08/2020

CWT heeft vorige week 414 bitcoin, een kleine vier miljoen euro, betaald aan hackers die erin waren geslaagd via gijzelsoftware de computers van het bedrijf deels uit te schakelen. Persbureau…

Knokpartij op KLM-vlucht

Knokpartij op KLM-vlucht

03/08/2020

In een vliegtuig van KLM dat afgelopen vrijdag op weg was naar Ibiza heeft zich een vechtpartij tussen passagiers voorgedaan. Aanleiding zou de weigering zijn geweest van enkele van hen…