Home / Luchtvaart / FNV bij KLM om, VNV niet

FNV bij KLM om, VNV niet

FNV bij KLM om, VNV niet

FNV heeft bij KLM alsnog ingestemd met een loonoffer voor vijf jaar, de regeringseis voor verlenging van de staatssteun. Alleen de piloten van de VNV moeten nog akkoord gaan.

Nadat zaterdag vijf van de bonden (aan de grond en bij cabine) al instemden, bereikte de directie van KLM maandag overeenstemming met FNV Luchtvaart, waarin zowel personeel bij de cabine als aan de grond is georganiseerd. “Met de aanvullende afspraken is wat ons betreft de coronasteun voor KLM gered en kunnen wij als vakbond de vinger aan de pols blijven houden,” zei Joost van Doesburg namens FNV.

KLM had in juni steun toegezegd gekregen uit Den Haag, in de vorm van leningen met zachte voorwaarden, ter waarde van 3,4 miljard euro, om de coronacrisis te overleven. Deze hulp komt bovenop de subsidie op de lonen (NOW), die KLM sinds maart geniet. Van de leningen is inmiddels 942 miljoen overgemaakt naar Amstelveen.

Parallel
Voor goedkeuring van het hele pakket en betaling van de volgende termijnen, had minister Wopke Hoekstra van Financiën geëist dat het personeel loon en andere arbeidsvoorwaarden inleverde voor een periode van vijf jaar parallel aan de looptijd van de leningen en volgens het principe: de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen.

In die looptijd zit de crux: KLM sloot namelijk in september akkoorden met de bonden waarin versobering van de cao werd vastgelegd tot in 2022, veel korter dan de eis van de minister. Hoekstra wilde per 31 oktober een commitment van KLM voor parallelle looptijden. Hoewel de minister afgelopen weekeinde ontkende dat het om een nieuwe eis ging, meldde de directie van KLM op 30 oktober zich overvallen te voelen en vroeg de bonden halsoverkop in te stemmen met een langere termijn.

De VNV weigerde, terwijl de FNV zei meer tijd nodig te hebben. Nu de FNV ook door de bocht is, blijft alleen de bond van verkeersvliegers over. Naar verwachting zal ook de VNV deze week tekenen, simpelweg omdat er geen keus is. Zonder de hulp uit Den Haag zal KLM het waarschijnlijk niet redden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…