Home / Luchtvaart / KLM Flight Bundle: vooruit boeken voor een scherpe prijs

KLM Flight Bundle: vooruit boeken voor een scherpe prijs

KLM Flight Bundle: vooruit boeken voor een scherpe prijs

Begin oktober lanceert KLM Flight Bundle: een soort strippenkaart voor vluchten binnen Europa. Wie goed kan plannen en vroeg boekt, profiteert van aantrekkelijke kortingen.

Bedrijven dromen er al jaren van: altijd dezelfde, lage prijs betalen voor een vliegticket naar een bepaalde bestemming én de zekerheid hebben van de laatst beschikbare stoel. Dáár heeft KLM geen antwoord op, want aan het nieuwe product Flight Bundle is een reeks voorwaarden verbonden die het minder aantrekkelijk maken voor ondernemingen met aanzienlijke reisvolumes. Maar voor een bepaalde doelgroep kan het luchtvaartabonnement van KLM wél een aantrekkelijke optie zijn.

In het clubhuis van golfclub The Dutch, waar deze week de 14e KLM Open plaatsvindt, geeft Harm Kreulen, KLM-directeur Nederland een toelichting. “Flight Bundle is bijvoorbeeld interessant voor mensen met een vakantiehuis op Ibiza of ouders met een kind dat in Lissabon studeert. Meestal weten zij precies wanneer zij willen reizen. Door van tevoren een aantal vluchten tegelijk in te kopen, profiteren zij van aantrekkelijke kortingen, ook in de schoolvakanties. Van onze kant hebben wij de garantie dat iemand bijvoorbeeld 10 of 20 keer met KLM vliegt en niet op de ‘foute’ gedachte komt om bij de concurrent te shoppen. Vergelijk het met de sportschool: als je eenmaal hebt gekozen voor een abonnement, wil je het ook gebruiken.”
KLM verwacht dat het nieuwe product zo’n 10 miljoen euro aan extra inkomsten zal genereren.

Ook voor bedrijven
Flight Bundle kan ook voor sommige bedrijven interessant zijn, zegt Kreulen. “Op zich is het product niet gericht op de B2B-markt. Het staat los van de kortingscontracten die wij met bedrijven hebben en – voorlopig in ieder geval – ook van BlueBiz, ons loyaliteitsprogramma voor het mkb. Maar een bedrijf met 15 medewerkers dat vaak naar een of twee bestemmingen vliegt, profiteert via Flight Bundle van scherpe tarieven. Bijkomend voordeel is dat als je eenmaal een abonnement hebt, je elke vlucht kunt kiezen die je maar wilt. Er zijn geen vluchttijden of dagen geblokt. Als er een stoel beschikbaar is, kun je deze boeken voor het van tevoren overeengekomen tarief. Afhankelijk van de gekozen flexibiliteit van de bundel die je hebt gekocht, kan dat tot vier uur voor vertrek.”

Dit laatste is een groot voordeel, want KLM heeft binnen Europa 18 verschillende boekingsklassen. Als je drie maanden van tevoren boekt, staan misschien nog bijna alle boekingsklassen open, maar de laagste lopen snel vol.

Er is één groep die niet zo blij zal zijn met dit initiatief: het KLM-personeel dat IPB-rechten heeft (Indien Plaats Beschikbaar). De kans dat er nog vrije stoelen aan boord zijn, wordt met de introductie van de bundel nog kleiner.

Hoe werkt Flight Bundle?
Flight Bundle staat voor vooruit boeken voor een vaste, scherpe prijs, waarbij je pas later bepaalt wanneer je vliegt. Je hebt de zekerheid van de laatst beschikbare stoel en je kunt de bundel delen met familie, vrienden of collega’s.

Het tarief hangt af van verschillende variabelen, zoals:
– het aantal bestemmingen in Europa;
– het aantal retourvluchten – min. 3 en max. 30 (meer vluchten = lager tarief);
– de gewenste flexibiliteit – van 4 uur van tevoren tot max. 180 dagen (eerder boeken = lager tarief);
– het aantal personen dat van de bundel gebruikmaakt – max. 9 (minder deelnemers = lager tarief);
– de wijze van betalen – in één keer of gespreid.

Op de KLM-website kun je met deze opties schuiven en zie je bijvoorbeeld direct wat de prijs wordt als je in plaats van 60 dagen, 90 dagen vooruit boekt.

Een prijsvoorbeeld: 20 retourvluchten naar Londen voor één passagier, waarbij je minimaal 3 dagen vooruit moet boeken, kost 391 euro per vlucht.

Flight Bundle geldt alleen voor Europese vluchten in de economy class van KLM en Air France, het zogenoemde Light-pakket (kale ticketprijs). De vluchten zijn uitsluitend te boeken via de KLM-website in Nederland, dus niet via de reisagent. Frankrijk (Air France) en de rest van Europa volgen later. Er wordt voor een abonnement slechts eenmaal reserveringskosten in rekening gebracht in plaats van 10 euro per boeking.

KLM is niet de eerste luchtvaartmaatschappij die een dergelijk product op de markt brengt, British Airways, Eurowings en Kenya Airways hebben soortgelijke initiatieven geïntroduceerd, maar niet zo verfijnd als KLM Flight Bundle.

 

Op de foto: Harm Kreulen, KLM-directeur Nederland en Adriaan den Heijer, SVP Pricing & Revenue Management, die ‘de architect’ is van het nieuwe product

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Records voor de hotelmarkt

Records voor de hotelmarkt

10/09/2019

De Nederlandse hotelmarkt heeft het afgelopen jaar ‘een absolute piek’ bereikt. Dit zegt Horwath HTL in een vandaag verschenen rapport. De bezettingsgraden, gemiddelde kamerprijzen en omzetten zijn volgens de consultancy…

Ten Brink verlaat Transavia

Ten Brink verlaat Transavia

09/09/2019

De CEO van Transavia, Mattijs ten Brink, stapt deze maand over naar de Sunweb Group, waar hij dezelfde functie zal vervullen. Dit heeft de dochtermaatschappij van KLM vandaag bekendgemaakt. Ten…

Staking legt heel BA plat

Staking legt heel BA plat

09/09/2019

British Airways heeft voor vandaag en morgen vrijwel alle vluchten geannuleerd vanwege een pilotenstaking, de eerste in de geschiedenis van het bedrijf. Naar schatting 1.700 vluchten, vooral van en naar…