Home / Luchtvaart / KLM en Kenya Airways vieren joint venture

KLM en Kenya Airways vieren joint venture

KLM en Kenya Airways vieren joint venture

De omzet van de 15-jarige joint venture tussen KLM en Kenya Airways bedraagt jaarlijks 500 miljoen dollar. Dit hebben Pieter Elbers, president-directeur van KLM en Mbuvi Ngunze, algemeen directeur van Kenya Airways, gezegd tijdens een evenement in het Rijksmuseum te Amsterdam, waar zij hun samenwerking vierden met de Nederlandse reisbranche en klanten.

Per 1 januari 2014 breidden KLM en Kenya Airways na jaren van stilstand de samenwerking aanzienlijk uit. De twee maatschappijen voegden vier nieuwe bestemmingen toe aan het aanbod, waardoor op zes routes kosten en opbrengsten worden gedeeld. Dit is naast de codeshare-overeenkomst die KLM met Kenya Airways heeft. Samen voeren zij vluchten uit naar 44 bestemmingen in met name Oost-Afrika, in aansluiting op de twee dagelijkse diensten tussen Amsterdam en Nairobi. “Het is nu zaak de vluchten goed op elkaar af te stemmen en onze aanwezigheid in Afrika te versterken,” zegt Elbers.

De joint venture betekent niet dat KLM routes overlaat aan Kenya Airways, aldus Elbers. “We hebben recent de vluchten naar Harare en Lusaka stopgezet, omdat het marktpotentieel dat wij eerder zagen, niet werd waargemaakt. Gelukkig kunnen onze passagiers via Nairobi gewoon naar deze bestemmingen blijven vliegen.”

Van de 750 stoelen die per dag worden aangeboden door Kenya Airways en KLM van Amsterdam naar Nairobi v.v. worden er 150 bezet door point-to-point passagiers. De rest stapt over, hetzij op Schiphol, hetzij op Jomo Kenyatta International Airport. Echt efficiënt was de transferprocedure in Nairobi niet, maar er is veel verbeterd, zegt Ngunze. “Door de brand op de luchthaven in augustus 2013 zijn de bouwplannen voor een nieuwe terminal versneld doorgevoerd. Wij vliegen nu vanaf de zojuist geopende terminal 1A, waar 2,5 miljoen passagiers per jaar kunnen worden afgehandeld. En we zijn druk bezig om de overstap zo gemakkelijk mogelijk te maken.”

De tweede fase van de expansie van de luchthaven behelst een terminal die zowel de operaties van Kenya Airways als die van haar SkyTeam-partners kan huisvesten. Ngunze: “Die moet in 2018 klaar zijn en krijg een capaciteit voor 12 miljoen passagiers. Daarmee willen we van Jomo Kenyatta een nog sterkere hub maken in Afrika.”

KLM heeft te kampen met concurrentie van low-cost carriers en de Golfmaatschappijen. Volgens Elbers is de oplossing tweeledig. “Allereerst moeten wij ons product en de kosten op orde hebben. Ten tweede moeten we samenwerken met sterke partners, zoals Kenya Airways, zodat we een uitgebreid mondiaal netwerk aan kunnen bieden.”

In Afrika zijn prijsvechters nog niet dominant, maar Ngunze gaat daar ook niet op zitten wachten. “We hebben Jambo Jet opgericht, een low-cost dochter die zich richt op de binnenlandse markt. De vraag naar binnenlandse vluchten is namelijk met 21 procent gegroeid de afgelopen zes maanden en de rek is er nog lang niet uit. Daarnaast zie ik natuurlijk wat er in andere regio’s gebeurt met low-cost concurrentie. Dat wil ik voor zijn.”

Wat de Golfcarriers betreft: ook Kenya Airways voelt hun aanwezigheid. “Ik denk dat dat voor iedereen geldt,” zegt Ngunze. “Emirates vloog een paar jaar geleden naar elf bestemmingen in Afrika. Nu zijn dat er 25 en ze zijn nog niet klaar. Het is belangrijk om aan je eigen strategie vast te houden en die ook waarmaakt. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen. En wat Pieter al zei: partners zijn belangrijk als je de concurrentie het hoofd wilt bieden.”

“Er is een Afrikaans gezegde dat hier perfect op van toepassing is,” vult Elbers tot slot aan. “Als je snel wilt gaan, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan samen.”

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Partnership Accor en Alibaba

Partnership Accor en Alibaba

08/11/2019

Accor en de Alibaba Group zijn een strategische samenwerking aangegaan, bestaande uit de ontwikkeling van digitale applicaties en loyaliteitsprogramma’s. Accor en het Chinese Alibaba zetten donderdag op de China International…

FlixTrain breidt uit in Europa 

FlixTrain breidt uit in Europa 

07/11/2019

FlixTrain wordt mogelijk een concurrent van Thalys op de lijn tussen Parijs en Brussel, met een doorverbinding naar Rotterdam en Amsterdam. In 2021 is de Europese treinmarkt vrij en mogen…

Verkeerstoren Lelystad open

Verkeerstoren Lelystad open

07/11/2019

De verkeerstoren op Lelystad Airport is sinds donderdagmorgen in gebruik, vooruitlopend op de openstelling voor grote vliegtuigen, waarvoor nog geen datum bekend is. Op de site van Lelystad Airport staat…