Home / Luchtvaart / KLM en FNV blijven botsen

KLM en FNV blijven botsen

KLM en FNV blijven botsen

FNV blijft botsen met KLM over het eindbod voor het grondpersoneel, één dag voordat de directie op 1 oktober een plan moet inleveren bij de overheid, als voorwaarde voor verdere staatssteun. Drie andere grondbonden bewegen wel mee met KLM.

Volgens FNV riep het kabinet KLM eerder op om de breedste schouders de zwaarste lasten te laten dragen en vroeg de Tweede Kamer het bedrijf om alle medewerkers onder anderhalf keer modaal (54.750 euro bruto per jaar) te ontzien. Deze voorstellen legt KLM naast zich neer, constateert de vakbond.

FNV stelt dat in de voorstellen van KLM de grondmedewerkers omgerekend “de hardste klappen” krijgen, “terwijl die van het kabinet en de Tweede Kamer juist gespaard moesten worden.” FNV-bestuurder Jan van den Brink zegt in een verklaring: “Wij hebben de afgelopen weken alles op alles gezet om met KLM tot een rechtvaardig, solidair en eerlijk akkoord te komen om KLM door de coronacrisis te leiden. Het bod van KLM is allesbehalve dat en er valt niet over te onderhandelen. Met deze houding zet KLM de staatssteun op het spel.”

Zwaarste werk
De grondmedewerkers moeten volgens Van den Brink “fysiek het zwaarste werk doen” en krijgen nu “de hoogste rekening” van KLM. “Zij moeten disproportioneel veel bijdragen ten opzichte van de grootverdieners en lopen bovendien risico op ontslag.” Volgens FNV is er sprake van “een race naar beneden.”

De drie andere grondbonden CNV, VKP en NVLT kwamen deze week met een eigen voorstel, waarin ze accepteerden dat er boven één keer modaal wel wordt gekort, maar FNV, de grootste vertegenwoordiger aan de grond, gaat hier niet in mee.

KLM vindt op haar beurt dat de bonden, de FNV voorop, de realiteit van corona niet onder ogen willen zien. Er is geen sprake van een ‘normale crisis,’ vindt de airline en tegenstellingen kunnen nu niet worden overbrugd met overleg, zoals vóór corona. Sinds maart is naar schatting 75 procent van de omzet bij KLM weggevaagd en snel herstel van de markt tot redelijke proporties ligt niet in de lijn der verwachting.

NOW
KLM kan sinds maart de lonen alleen nog maar betalen dankzij een staatsinfuus (NOW). Deze regeling loopt door tot medio 2021 en komt dan in totaal ruim boven de één miljard euro subsidie uit.

Hier bovenop ontvangt KLM 3,4 miljard aan leningen (1 miljard via de overheid en 2,4 miljard van commerciële banken), waarvoor blijkens mededelingen vorige week van minister Hoekstra van Financiën vrijwel geen rente hoeft te worden betaald. De ‘lening’ is een verkapte vorm van extra subsidie: mocht KLM niet in staat zijn het bedrag af te betalen – er staat een termijn van vijf jaar voor – dan neemt de overheid de schuld over.

KLM moet van Hoekstra, in ruil voor de staatssteun, wel uiterlijk 1 oktober met een saneringsplan komen, waarin de kosten fors naar beneden gaan, vooral door te snijden in de lonen en andere arbeidsvoorwaarden.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eurostar ‘leeg’ naar Londen

Eurostar ‘leeg’ naar Londen

26/10/2020

Maandagmorgen is de eerste overstapvrije Eurostar van Amsterdam naar Londen gereden. Door corona was de trein zo goed als leeg. Aan weerszijden van het traject moeten reizigers namelijk in quarantaine…

Europa gaat weer op slot

Europa gaat weer op slot

26/10/2020

De tweede coronagolf slaat hard toe in Europa. Veel landen voeren de reisrestricties op. Voor de luchtvaart is dit een doemscenario. Alleen Zweden en Griekenland zijn vanuit Nederland nog vrij…

EasyJet bepleit sneltest

EasyJet bepleit sneltest

26/10/2020

Niet zozeer een vaccin, maar testen die een corona-vrije vlucht garanderen zullen passagiers het vertrouwen geven om weer te gaan vliegen. Dit zegt William Vet van easyJet tijdens een online-event…

Delta weert 460 weigeraars

Delta weert 460 weigeraars

26/10/2020

Delta Air Lines heeft tot nu toe 460 mensen op de eigen ‘no-fly list’ gezet wegens hun weigering een mondkapje te dragen. Terwijl in de VS het aantal nieuwe coronagevallen…

Kan app reiswereld redden?

Kan app reiswereld redden?

23/10/2020

Er is een nieuwe app, CommonPass: een soort gezondheidspas die de wereldwijd gestagneerde luchtvaart en reisbranche weer op gang moeten brengen. Het is een initiatief van de non-profitorganisaties World Economic…

BA somber over de luchtvaart 

BA somber over de luchtvaart 

22/10/2020

De internationale luchtvaart komt volgens de CEO van British Airways mogelijk nooit terug op het niveau van topjaar 2019. BA’s moederbedrijf IAG heeft intussen de capaciteit verder teruggeschroefd na nieuwe…