Home / Luchtvaart / KLM en FNV blijven botsen

KLM en FNV blijven botsen

KLM en FNV blijven botsen

FNV blijft botsen met KLM over het eindbod voor het grondpersoneel, één dag voordat de directie op 1 oktober een plan moet inleveren bij de overheid, als voorwaarde voor verdere staatssteun. Drie andere grondbonden bewegen wel mee met KLM.

Volgens FNV riep het kabinet KLM eerder op om de breedste schouders de zwaarste lasten te laten dragen en vroeg de Tweede Kamer het bedrijf om alle medewerkers onder anderhalf keer modaal (54.750 euro bruto per jaar) te ontzien. Deze voorstellen legt KLM naast zich neer, constateert de vakbond.

FNV stelt dat in de voorstellen van KLM de grondmedewerkers omgerekend “de hardste klappen” krijgen, “terwijl die van het kabinet en de Tweede Kamer juist gespaard moesten worden.” FNV-bestuurder Jan van den Brink zegt in een verklaring: “Wij hebben de afgelopen weken alles op alles gezet om met KLM tot een rechtvaardig, solidair en eerlijk akkoord te komen om KLM door de coronacrisis te leiden. Het bod van KLM is allesbehalve dat en er valt niet over te onderhandelen. Met deze houding zet KLM de staatssteun op het spel.”

Zwaarste werk
De grondmedewerkers moeten volgens Van den Brink “fysiek het zwaarste werk doen” en krijgen nu “de hoogste rekening” van KLM. “Zij moeten disproportioneel veel bijdragen ten opzichte van de grootverdieners en lopen bovendien risico op ontslag.” Volgens FNV is er sprake van “een race naar beneden.”

De drie andere grondbonden CNV, VKP en NVLT kwamen deze week met een eigen voorstel, waarin ze accepteerden dat er boven één keer modaal wel wordt gekort, maar FNV, de grootste vertegenwoordiger aan de grond, gaat hier niet in mee.

KLM vindt op haar beurt dat de bonden, de FNV voorop, de realiteit van corona niet onder ogen willen zien. Er is geen sprake van een ‘normale crisis,’ vindt de airline en tegenstellingen kunnen nu niet worden overbrugd met overleg, zoals vóór corona. Sinds maart is naar schatting 75 procent van de omzet bij KLM weggevaagd en snel herstel van de markt tot redelijke proporties ligt niet in de lijn der verwachting.

NOW
KLM kan sinds maart de lonen alleen nog maar betalen dankzij een staatsinfuus (NOW). Deze regeling loopt door tot medio 2021 en komt dan in totaal ruim boven de één miljard euro subsidie uit.

Hier bovenop ontvangt KLM 3,4 miljard aan leningen (1 miljard via de overheid en 2,4 miljard van commerciële banken), waarvoor blijkens mededelingen vorige week van minister Hoekstra van Financiën vrijwel geen rente hoeft te worden betaald. De ‘lening’ is een verkapte vorm van extra subsidie: mocht KLM niet in staat zijn het bedrag af te betalen – er staat een termijn van vijf jaar voor – dan neemt de overheid de schuld over.

KLM moet van Hoekstra, in ruil voor de staatssteun, wel uiterlijk 1 oktober met een saneringsplan komen, waarin de kosten fors naar beneden gaan, vooral door te snijden in de lonen en andere arbeidsvoorwaarden.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….