Home / Luchtvaart / KLM en FNV blijven botsen

KLM en FNV blijven botsen

KLM en FNV blijven botsen

FNV blijft botsen met KLM over het eindbod voor het grondpersoneel, één dag voordat de directie op 1 oktober een plan moet inleveren bij de overheid, als voorwaarde voor verdere staatssteun. Drie andere grondbonden bewegen wel mee met KLM.

Volgens FNV riep het kabinet KLM eerder op om de breedste schouders de zwaarste lasten te laten dragen en vroeg de Tweede Kamer het bedrijf om alle medewerkers onder anderhalf keer modaal (54.750 euro bruto per jaar) te ontzien. Deze voorstellen legt KLM naast zich neer, constateert de vakbond.

FNV stelt dat in de voorstellen van KLM de grondmedewerkers omgerekend “de hardste klappen” krijgen, “terwijl die van het kabinet en de Tweede Kamer juist gespaard moesten worden.” FNV-bestuurder Jan van den Brink zegt in een verklaring: “Wij hebben de afgelopen weken alles op alles gezet om met KLM tot een rechtvaardig, solidair en eerlijk akkoord te komen om KLM door de coronacrisis te leiden. Het bod van KLM is allesbehalve dat en er valt niet over te onderhandelen. Met deze houding zet KLM de staatssteun op het spel.”

Zwaarste werk
De grondmedewerkers moeten volgens Van den Brink “fysiek het zwaarste werk doen” en krijgen nu “de hoogste rekening” van KLM. “Zij moeten disproportioneel veel bijdragen ten opzichte van de grootverdieners en lopen bovendien risico op ontslag.” Volgens FNV is er sprake van “een race naar beneden.”

De drie andere grondbonden CNV, VKP en NVLT kwamen deze week met een eigen voorstel, waarin ze accepteerden dat er boven één keer modaal wel wordt gekort, maar FNV, de grootste vertegenwoordiger aan de grond, gaat hier niet in mee.

KLM vindt op haar beurt dat de bonden, de FNV voorop, de realiteit van corona niet onder ogen willen zien. Er is geen sprake van een ‘normale crisis,’ vindt de airline en tegenstellingen kunnen nu niet worden overbrugd met overleg, zoals vóór corona. Sinds maart is naar schatting 75 procent van de omzet bij KLM weggevaagd en snel herstel van de markt tot redelijke proporties ligt niet in de lijn der verwachting.

NOW
KLM kan sinds maart de lonen alleen nog maar betalen dankzij een staatsinfuus (NOW). Deze regeling loopt door tot medio 2021 en komt dan in totaal ruim boven de één miljard euro subsidie uit.

Hier bovenop ontvangt KLM 3,4 miljard aan leningen (1 miljard via de overheid en 2,4 miljard van commerciële banken), waarvoor blijkens mededelingen vorige week van minister Hoekstra van Financiën vrijwel geen rente hoeft te worden betaald. De ‘lening’ is een verkapte vorm van extra subsidie: mocht KLM niet in staat zijn het bedrag af te betalen – er staat een termijn van vijf jaar voor – dan neemt de overheid de schuld over.

KLM moet van Hoekstra, in ruil voor de staatssteun, wel uiterlijk 1 oktober met een saneringsplan komen, waarin de kosten fors naar beneden gaan, vooral door te snijden in de lonen en andere arbeidsvoorwaarden.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…