
KLM en Bols hebben hun samenwerking hernieuwd. In de Bartending Academy van Bols in Amsterdam werd het nieuwe, vijfjarige contract getekend door KLM’s executive vicepresident Inflight Services Paul Elich en financieel directeur Joost de Vries van Bols.
Dit betekent dat in ieder geval tot en met KLM’s honderdste verjaardag in 2019 de Delftsblauwe huisjes, die aan boord van de World Business Class worden uitgedeeld, zoals gebruikelijk zullen zijn gevuld met jenever van Bols. Daarnaast zijn KLM en Bols druk bezig met het ontwikkelen van een cocktail, die KLM eveneens in de intercontinentale business class wil gaan serveren. “Die cocktail zal dan vanuit logistiek oogpunt worden gemaakt met ingrediënten die we al aan boord hebben,” zegt Elich. “Erg leuk, want KLM heeft nog nooit een signature cocktail geserveerd. Maar wat het precies gaat worden, kunnen we nu nog niet zeggen.”
Wel breidt KLM het assortiment dranken in de World Business Class uit met de likeuren Galliano Ristretto en Damrak Gin. Die laatste zal ook in de business class op Europese vluchten beschikbaar zijn.
Volgens De Vries is het niet meer dan logisch dat de traditie met het KLM-huisje vanuit Bols wordt voortgezet. “We zijn in de archieven gedoken en vonden al in 1951 de melding van een levering van ‘exclusieve geschenkverpakkingen’ aan KLM. De huisjes zoals we die nu kennen, werden vanaf 1957 geproduceerd. De eerste order bedroeg 39.710 stuks. We zijn twee Nederlandse merken die elkaar versterken. Om dat te benadrukken, worden de huisjes voortaan weer in Nederland gevuld met jenever.”
“Ik krijg regelmatig andere airlines over de vloer,” zegt Elich. “Zij zijn jaloers op de huisjes, die een fantastische marketing tool zijn. Ze worden gespaard door passagiers van alle nationaliteiten. En het leuke is natuurlijk, dat het een typisch Nederlands cadeautje is, dat past bij KLM.”

