Home / Luchtvaart / KLM en Air France klaar voor NDC

KLM en Air France klaar voor NDC

KLM en Air France klaar voor NDC

KLM en Air France zullen in het vierde kwartaal van dit jaar Level 3 van NDC, het hoogste niveau van de New Distribution Capability van brancheorganisatie IATA, hebben bereikt. Dit heeft Bruno Fischer, senior NDC project manager Air France-KLM, laten weten tijdens een IATA-bijeenkomst voor branchepartijen.

NDC is een standaard die IATA heeft ontwikkeld voor data-uitwisseling en waarmee luchtvaartmaatschappijen elk aspect van hun dienstverlening duidelijker aan hun klanten kenbaar kunnen maken. De mogelijkheden van de traditionele distributiekanalen (GDS’en – Global Distribution Systems) volstaan niet en zijn te duur, vinden airlines. Zij willen niet alleen vluchtschema’s en tarieven tonen, maar ‘verrijkte’ content laten zien met foto’s en filmpjes.

Zodra KLM en Air France gereed zijn om NDC te implementeren, is de weg vrij om hun nieuwe distributiebeleid vorm te geven en te sturen op directe boekings­kanalen, naast de distributie via de GDS’en. Vorige week kondigde British Airways en Iberia aan per 1 november een toeslag van 9,50 euro te heffen op boekingen via de GDS’en. Lufthansa introduceerde in september 2015 al een Distribution Cost Charge (DCC) van 16 euro.

Met grote marktpartijen om tafel
“Het belangrijkste punt ten aanzien van NDC is nu om ervoor te zorgen dat de technische connecties efficient en effectief werken,” zegt Harm Kreulen, KLM-directeur Nederland, in een reactie tegen Zakenreis. “Pas daarna zullen wij kijken of en hoe we gaan sturen tussen de verschillende distributie-systemen en over het eventueel heffen van een toeslag op GDS-boekingen. Wij willen in eerste instantie met de grote marktpartijen om tafel gaan zitten om te kijken hoe wij een en ander kunnen vormgeven.”

Met NDC heeft IATA een technologische oplossing gecreëerd waarbij ook extraatjes (ancillaries) zoals stoelen met meer beenruimte, gourmetmaal­tijden, kosten voor ruimbagage, enzovoort zichtbaar zijn. Niet alleen op de website van de airline zelf, maar ook via andere boekings¬platformen die de NDC-standaard gebruiken. Het komt erop neer dat airlines betere retailers willen worden, naar het voorbeeld van Amazon. Het grote verschil met GDS’en is dat NDC een open, wereldwijde standaard is die iedereen kan gebruiken. Kreulen benadrukt niet anti-GDS te zijn. “Als zij dezelfde content kunnen tonen aan onze klanten en de kosten daarvan acceptabel zijn, dan is er ook niet meer zoveel directe aanleiding meer om de GDS’en te omzeilen.”
Maar, zegt Kreulen, er is ook nog een andere afweging: een GDS is veelal een log en traag apparaat. “Het heeft enorm veel tijd gekost voordat wij ons Economy Comfort-product via de GDS’en konden aanbieden. Als airline willen wij snel kunnen schakelen en inspelen op wisselende klantbehoeften.  Time-to-market is cruciaal. NDC biedt deze mogelijkheid, aldus Kreulen.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…