Home / Luchtvaart / KLM eens met cabine, grond maar nog niet met de cockpit

KLM eens met cabine, grond maar nog niet met de cockpit

KLM eens met cabine, grond  maar nog niet met de cockpit

De bonden voor cabine en grond bij KLM hebben ingestemd met inlevering op de arbeidsvoorwaarden, de pilotenbond nog niet. Desondanks biedt KLM nog vandaag, donderdag 1 oktober, in Den Haag haar saneringsplan aan. Er zullen ook gedwongen ontslagen vallen.

“Bij het domein cabine is er overeenstemming op hoofdlijnen met VNC en FNV Cabine over zowel reductie van de arbeidsvoorwaarden als een sociaal plan. Bij het domein grond is er een overeenkomst op hoofdlijnen over reductie van de arbeidsvoorwaarden met FNV Luchtvaart, CNV, De Unie, VKP en NVLT,” zegt het bedrijf in een verklaring. KLM noemt de akkoorden “een ongelofelijk belangrijke stap.”

Over de onderhandelingen met pilotenvakbond VNV doet KLM geen mededelingen. Mogelijk praten de twee partijen donderdag nog verder, maar KLM wacht hier niet op: het saneringsplan gaat de deur uit. Het lijkt erop dat de vliegers hun hand hebben overspeeld: ze wilden wel inleveren, maar eisten in ruil daarvoor enkele privileges, zoals privéreizen in business class. Daar lijkt de directie van KLM niet in mee te willen gaan.

Overleving
Wat is de stand van zaken? In juni bood minister Wopke Hoekstra van Financiën KLM 3,4 miljard euro aan leningen en garantstellingen aan, om de coronacrisis te overleven. De Tweede Kamer steunt dit plan. Hoewel het bedrijf de leningen uiteindelijk terug moet betalen, is de rente laag.

Hoekstra stelde hier wel een belangrijke eis tegenover: KLM moet de eigen kosten drastisch verlagen, met 15 procent en het personeel moet daar zelf een bijdrage aan leveren volgens het principe ‘de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen.’ De directie van het bedrijf is daarna aan het rekenen geslagen en heeft bepaald dat het personeel gezamenlijk 180 miljoen euro moet inleveren, gelijkelijk verdeeld over de drie beroepsgroepen. Dit betekent in de praktijk dat de piloten naar verhouding inderdaad het meeste bijdragen.

De bezuiniging komt tot stand door te korten op de hoogste lonen en door bonussen zoals eindejaarsuitkeringen in te trekken. De vraag zal nog wel zijn of Hoekstra de inspanningen van KLM voldoende vindt. Temeer daar de vliegmaatschappij sinds maart gebruik maakt van de generieke regeling voor subsidie op de lonen (NOW). Zoals het nu lijkt zal KLM tot medio 2021 NOW ontvangen. De subsidie loopt eind 2020 voor KLM al op tot een miljard euro. Zonder de subsidies en de leningen zou KLM inmiddels failliet zijn, zei de bewindsman eerder.

1.500 ontslagen
KLM zegt in haar verklaring van donderdag dat er ook ontslagen zullen vallen, “om het voortbestaan van het bedrijf op de langere termijn te waarborgen.” Getallen zijn hierbij niet genoemd, omdat het overleg met de bonden op dit punt nog loopt.

Eerder gaf de directie wel al een indicatie hoe KLM er in de “nieuwe realiteit” uit komt te zien. Het  aantal arbeidsplaatsen wordt in de loop van 2021 verminderd van het huidige aantal van 33.000 fte in de gehele KLM Groep naar 28.000 fte: 5.000 fte minder dus.

Uit het niet-vernieuwen van tijdelijke contracten komen 1.500 fte en de Vrijwillige Vertrekregeling levert 2.000 fte op, terwijl door natuurlijk verloop nog eens 500 fte verdwijnen. Hiermee blijft 1.000 onopgeloste fte over. Omdat niet iedereen fulltime werkt, betekent dit in de praktijk dat er meer dan duizend werknemers gedwongen ontslag zullen krijgen.

KLM noemde eerder een getal van 1.500 arbeidsplaatsen, waarvoor “helaas alternatieve oplossingen gevonden moeten worden.” Uitgesplitst gaat het om 500 arbeidsplaatsen bij de grond, 300 bij de cabine, 300 bij cockpit en nog eens 400 bij KLM-dochters en bij Air France-KLM-groepsfuncties.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…