Home / Luchtvaart / KLM eens met cabine, grond maar nog niet met de cockpit

KLM eens met cabine, grond maar nog niet met de cockpit

KLM eens met cabine, grond  maar nog niet met de cockpit

De bonden voor cabine en grond bij KLM hebben ingestemd met inlevering op de arbeidsvoorwaarden, de pilotenbond nog niet. Desondanks biedt KLM nog vandaag, donderdag 1 oktober, in Den Haag haar saneringsplan aan. Er zullen ook gedwongen ontslagen vallen.

“Bij het domein cabine is er overeenstemming op hoofdlijnen met VNC en FNV Cabine over zowel reductie van de arbeidsvoorwaarden als een sociaal plan. Bij het domein grond is er een overeenkomst op hoofdlijnen over reductie van de arbeidsvoorwaarden met FNV Luchtvaart, CNV, De Unie, VKP en NVLT,” zegt het bedrijf in een verklaring. KLM noemt de akkoorden “een ongelofelijk belangrijke stap.”

Over de onderhandelingen met pilotenvakbond VNV doet KLM geen mededelingen. Mogelijk praten de twee partijen donderdag nog verder, maar KLM wacht hier niet op: het saneringsplan gaat de deur uit. Het lijkt erop dat de vliegers hun hand hebben overspeeld: ze wilden wel inleveren, maar eisten in ruil daarvoor enkele privileges, zoals privéreizen in business class. Daar lijkt de directie van KLM niet in mee te willen gaan.

Overleving
Wat is de stand van zaken? In juni bood minister Wopke Hoekstra van Financiën KLM 3,4 miljard euro aan leningen en garantstellingen aan, om de coronacrisis te overleven. De Tweede Kamer steunt dit plan. Hoewel het bedrijf de leningen uiteindelijk terug moet betalen, is de rente laag.

Hoekstra stelde hier wel een belangrijke eis tegenover: KLM moet de eigen kosten drastisch verlagen, met 15 procent en het personeel moet daar zelf een bijdrage aan leveren volgens het principe ‘de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen.’ De directie van het bedrijf is daarna aan het rekenen geslagen en heeft bepaald dat het personeel gezamenlijk 180 miljoen euro moet inleveren, gelijkelijk verdeeld over de drie beroepsgroepen. Dit betekent in de praktijk dat de piloten naar verhouding inderdaad het meeste bijdragen.

De bezuiniging komt tot stand door te korten op de hoogste lonen en door bonussen zoals eindejaarsuitkeringen in te trekken. De vraag zal nog wel zijn of Hoekstra de inspanningen van KLM voldoende vindt. Temeer daar de vliegmaatschappij sinds maart gebruik maakt van de generieke regeling voor subsidie op de lonen (NOW). Zoals het nu lijkt zal KLM tot medio 2021 NOW ontvangen. De subsidie loopt eind 2020 voor KLM al op tot een miljard euro. Zonder de subsidies en de leningen zou KLM inmiddels failliet zijn, zei de bewindsman eerder.

1.500 ontslagen
KLM zegt in haar verklaring van donderdag dat er ook ontslagen zullen vallen, “om het voortbestaan van het bedrijf op de langere termijn te waarborgen.” Getallen zijn hierbij niet genoemd, omdat het overleg met de bonden op dit punt nog loopt.

Eerder gaf de directie wel al een indicatie hoe KLM er in de “nieuwe realiteit” uit komt te zien. Het  aantal arbeidsplaatsen wordt in de loop van 2021 verminderd van het huidige aantal van 33.000 fte in de gehele KLM Groep naar 28.000 fte: 5.000 fte minder dus.

Uit het niet-vernieuwen van tijdelijke contracten komen 1.500 fte en de Vrijwillige Vertrekregeling levert 2.000 fte op, terwijl door natuurlijk verloop nog eens 500 fte verdwijnen. Hiermee blijft 1.000 onopgeloste fte over. Omdat niet iedereen fulltime werkt, betekent dit in de praktijk dat er meer dan duizend werknemers gedwongen ontslag zullen krijgen.

KLM noemde eerder een getal van 1.500 arbeidsplaatsen, waarvoor “helaas alternatieve oplossingen gevonden moeten worden.” Uitgesplitst gaat het om 500 arbeidsplaatsen bij de grond, 300 bij de cabine, 300 bij cockpit en nog eens 400 bij KLM-dochters en bij Air France-KLM-groepsfuncties.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eurostar ‘leeg’ naar Londen

Eurostar ‘leeg’ naar Londen

26/10/2020

Maandagmorgen is de eerste overstapvrije Eurostar van Amsterdam naar Londen gereden. Door corona was de trein zo goed als leeg. Aan weerszijden van het traject moeten reizigers namelijk in quarantaine…

Europa gaat weer op slot

Europa gaat weer op slot

26/10/2020

De tweede coronagolf slaat hard toe in Europa. Veel landen voeren de reisrestricties op. Voor de luchtvaart is dit een doemscenario. Alleen Zweden en Griekenland zijn vanuit Nederland nog vrij…

EasyJet bepleit sneltest

EasyJet bepleit sneltest

26/10/2020

Niet zozeer een vaccin, maar testen die een corona-vrije vlucht garanderen zullen passagiers het vertrouwen geven om weer te gaan vliegen. Dit zegt William Vet van easyJet tijdens een online-event…

Delta weert 460 weigeraars

Delta weert 460 weigeraars

26/10/2020

Delta Air Lines heeft tot nu toe 460 mensen op de eigen ‘no-fly list’ gezet wegens hun weigering een mondkapje te dragen. Terwijl in de VS het aantal nieuwe coronagevallen…

Kan app reiswereld redden?

Kan app reiswereld redden?

23/10/2020

Er is een nieuwe app, CommonPass: een soort gezondheidspas die de wereldwijd gestagneerde luchtvaart en reisbranche weer op gang moeten brengen. Het is een initiatief van de non-profitorganisaties World Economic…

BA somber over de luchtvaart 

BA somber over de luchtvaart 

22/10/2020

De internationale luchtvaart komt volgens de CEO van British Airways mogelijk nooit terug op het niveau van topjaar 2019. BA’s moederbedrijf IAG heeft intussen de capaciteit verder teruggeschroefd na nieuwe…