Home / Luchtvaart / KLM: één transatlantische jv goed voor zakenreiswereld

KLM: één transatlantische jv goed voor zakenreiswereld

KLM: één transatlantische jv goed voor zakenreiswereld

Samenvoeging van de twee transatlantische joint ventures waar KLM-partner Delta Air Lines bij betrokken is, zullen leiden tot meer stabiliteit in de bedrijfsvoering en is goed voor de zakelijke markt. Dit heeft de CEO van KLM, Pieter Elbers, vandaag gezegd bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Air France-KLM in Parijs.

De noordatlantische luchtcorridor genereert de grootste zakenreismarkt ter wereld. Een kwart van de mondiale opbrengsten in de premium sector is afkomstig uit de routes tussen Europa en Noord-Amerika.

Er zijn verscheidene joint ventures van Europese en Amerikaanse airlines tussen de twee continenten. Zo hebben Delta, Air France, KLM en Alitalia sinds jaar en dag een jv, evenals Virgin Atlantic met opnieuw Delta Airlines. Deze twee jv’s worden nu volgens de plannen in 2018 samengevoegd, waarmee de grootste jv wereldwijd in de luchtvaart ontstaat.

De totstandkoming van de intensieve samenwerking is niet van vandaag op gisteren ontstaan, benadrukte Elbers. “Er bestaat geen lift naar succes, je wordt altijd gedwongen de trap te nemen.” De jv Delta-AFKL-Alitalia was vorig jaar goed voor een omzet van twaalf miljard dollar en vertegenwoordigde daarmee een marktaandeel op de route van twintig procent.

Hoe groot de nu bestaande jv is van Delta en Virgin Atlantic is, heeft Air France-KLM niet vermeld, maar ze is zeker kleiner dan de andere jv.

 

Geen Alitalia
Zonder problemen is de grootste van de twee jv’s niet, want partner Alitalia is zwaar verliesgevend. Alitalia staat voor de zoveelste keer aan de rand van de ondergang en is onder curatele gesteld. De carrier zal worden verkocht en wat er daarna gebeurd is onduidelijk. Elbers sprak vandaag over ‘een situatie’ bij Alitalia.

In de presentatie van Air France-KLM is Alitalia gemakshalve al geschrapt bij het overzicht van de samenvoeging van de twee joint ventures. Gesproken wordt over ‘drie partijen’: Delta, Air France-KLM en Virgin. Elbers bevestigt tegenover Zakenreis dat met Alitalia als toekomstige partner geen rekening meer wordt gehouden.

Wel zal er na de samenvoeging van de twee jv’s sprake zijn van een ‘geassocieerd lidmaatschap’ dat ‘andere partijen’ in staat moet stellen zich later aan te sluiten. Een van de airlines die in dit verband vaak is genoemd is Aeromexico.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Record winstdeling KLM

Record winstdeling KLM

20/02/2018

KLM heeft vandaag het bedrag bekend gemaakt dat de 30.000 werknemers onder elkaar kunnen verdelen als aandeel in de winst. Het gaat om 170 miljoen euro, een record voor de…

Pizza aan de gate op Schiphol

Pizza aan de gate op Schiphol

20/02/2018

Passagiers die vóór het boarden op Schiphol nog eten of drinken willen bestellen kunnen dat vanaf nu doen bij HMSHost International. Maaltijdbezorger Deliveroo brengt het bij de gate. Het is…

Eurostar van start

Eurostar van start

20/02/2018

De eerste Eurostar vanuit Londen is vanmiddag gearriveerd op Amsterdam Centraal. Eurostar en partner NS spreken over ‘een inwijdingsreis’. In april gaat de trein regulier tijden, twee keer per dag….

Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

20/02/2018

De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim. Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij…