
KLM dreigt komende zomer vijftien vluchten per week niet te kunnen uitvoeren, als zij er niet uitkomt met de vakbonden voor cabinepersoneel.
KLM is met diverse vakbonden in overleg over een nieuwe CAO in het kader van de bezuinigingsoperatie Perform 2020. De ambitie is om de productiviteit met 4 procent per jaar te verhogen. KLM heeft op 18 december 2014 een voorstel gedaan om de Werk- en Rusttijdenregeling voor intercontinentale vluchten aan te passen met ingang van zomer 2015. Vooruitlopend op de productiviteitsafspraken heeft KLM in november besloten om de instroom voor de komende zomer te beperken tot zo’n 230 nieuwe stewards en stewardessen in plaats van de voorgenomen vijfhonderd. Dit betekent dat de productiviteit per 1 mei daadwerkelijk omhoog moet, wil KLM het bestaande zomerschema uit kunnen voeren. Zo niet, dan moeten er vijftien vluchten per week worden geannuleerd. KLM wil dat besluit zo lang mogelijk uitstellen in de hoop dat zij de onderhandelingen met de cabinebonden bijtijds af kan ronden. De eerstvolgende gesprekken zijn gepland op 4, 11 en 12 maart.
Om het inplannen van het cabinepersoneel niet nog ingewikkelder te maken, mogen de stewards en stewardessen vooralsnog geen vluchten meer aanvragen met vertrek vanaf 1 mei. Dit is een populaire mogelijkheid, omdat het cabinepersoneel zo reizen kan aanvragen naar bestemmingen die hun voorkeur hebben en vrije dagen kan inplannen. Het personeel is dan ook niet erg blij met het ‘on hold’ zetten van het verzoekensysteem.

