Home / Luchtvaart / KLM: doorverkoop tickets nadelig voor consument

KLM: doorverkoop tickets nadelig voor consument

KLM: doorverkoop tickets nadelig voor consument

De plannen om doorverkoop van vliegtickets mogelijk te maken stuiten op verzet van luchtvaartmaatschappijen, schrijft Het Parool. Harm Kreulen, directeur van KLM Nederland, zegt dat  doorverkoop van tickets voor consumenten leidt tot hogere prijzen.

Wettelijk is vastgesteld dat reisorganisaties voor het overzetten van een vakantiereis op een andere naam alleen de administratiekosten (vastgesteld op 27 euro) mag doorberekenen. De Nederlandse startup Tradeyourtrip, een soort marktplaats voor mensen die hun vakantiereis willen doorverkopen, vindt dat dit ook voor vliegtickets moet gelden.

Luchtvaartmaatschappijen brengen honderden euro’s in rekening voor het overzetten van een vliegticket op een andere naam. Mark van der Wal van Trade­yourtrip vindt dit vreemd:  “Alles wat je koopt, kan weer worden doorverkocht. Alleen vliegtickets niet”, zegt hij tegen Het Parool. Tradeyourtrip vindt steun in de politiek en bij de Consumentenbond om het tarief van 27 euro ook te laten gelden voor het opnieuw op naam zetten van vliegtickets.

Luchtvaartmaatschappijen als KLM en easyJet menen dat het vrijgeven van de doorverkoop van vliegtickets zal leiden tot woekerhandel. Als het veranderen van namen op tickets zo laagdrempelig wordt gemaakt, vrezen de maatschappijen dat handelaren de goedkope tickets opkopen en daarbij gebruikmaken van nepnamen. De goedkope tickets zullen vervolgens duurder woorden doorverkocht, zoals al jaren een probleem is met tickets voor concerten en grote evenementen.

“Dat zet ons, de verkopers van vliegtickets, en uiteindelijk ook de consument buitenspel. Wat dit betekent voor onze prijsacties, kan ik nu nog niet te zeggen. Maar dit gaat de verkoop van vliegtickets drastisch verstoren”, zegt Harm Kreulen, directeur KLM Nederland. Ook wijst Kreulen er op dat tickets in de goedkoopste tarieven niet te restitueren zijn. Duurdere ticktes zijn flexibeler.

Minister Kamp van Economische Zaken zegt te gaan onderzoeken of het mogelijk is om de naam op tickets voor 27 euro te laten veranderen.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
EasyJet schrapt 30 pct banen

EasyJet schrapt 30 pct banen

28/05/2020

Bij easyJet gaat de komende tijd dertig procent van de werkgelegenheid verloren als gevolg van corona, zo heeft de prijsvechter donderdag bekendgemaakt. De vloot wordt ingekrompen. De airline verwacht geen…