Home / Luchtvaart / KLM wil commitment bonden

KLM wil commitment bonden

KLM wil commitment bonden

KLM heeft de vakbonden ‘dringend’ gevraagd een ‘commitment clausule’ te tekenen waarin ze akkoord gaan met langer durende bezuinigingen dan eerder was afgesproken. Zaterdag 31 oktober zal minister van Financiën Wopke Hoekstra zijn eindoordeel geven over de invulling, door KLM, van het voorgestelde steunpakket van de overheid.

Op KLM ligt hulp te wachten ter waarde van 3,4 miljard euro, in de vorm van leningen en garantstellingen – bovenop de loonsubsidie via NOW – maar Hoekstra heeft te elfder ure bezwaar aangetekend tegen de uitwerking van het plan door KLM. De bewindsman vindt dat het personeel langer moet inleveren om hun eigen bedrijf te redden. De ‘arbeidsvoorwaardelijke bijdrage’ zou parallel moeten lopen aan de periode van de leningen: vijf jaar, en dat is nu niet het geval.

In september sloot de directie van KLM met acht bonden ‘akkoorden op hoofdlijnen.’ Daarin staat dat de piloten tot begin 2022 pas op de plaats zullen maken en het personeel in de cabine en aan de grond tot eind 2022, veel korter dus dan de minister zou willen.

De directie van KLM probeert nu een tussenweg te vinden. “Om aan deze eis (van de minister, red.) te voldoen, zonder de onderhandelingen helemaal over te doen, moet een ‘commitment clausule’ opgenomen worden in de afspraken tussen KLM en de vakbonden,” zegt KLM vrijdag in een verklaring. “Hierin dienen alle bonden zich elk te committeren om met alle KLM’ers de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage te blijven leveren conform de eis van het ministerie van Financiën (waarbij de exacte invulling aan KLM en vakbonden is). De KLM-directie heeft een dringend beroep gedaan op de bonden hiermee in te stemmen.”

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…