Home / Luchtvaart / KLM Cityhopper: meer stoelen en nieuwe Schotse partner

KLM Cityhopper: meer stoelen en nieuwe Schotse partner

KLM Cityhopper: meer stoelen en nieuwe Schotse partner

KLM Cityhopper overweegt, nu Schiphol dichtslibt, verder te groeien door meer stoelen in haar vliegtuigen te plaatsen. Ook zoekt de maatschappij, zegt directeur Warner Rootliep, naar meer partners in Europa. Zo wordt nu met het Schotse Loganair gepraat.

Omdat het aantal vluchten op thuisbasis Schiphol door de groeistop van 500.000 vluchten nauwelijks nog kan groeien, kijkt Cityhopper naar een uitbreiding van het aantal stoelen aan boord van haar Embraer 190’s.

“We overwegen het aantal stoelen in onze oudste Embraers 190 uit te breiden van 100 naar 106 of 108,” zegt Warner Rootliep, die vorig najaar aantrad als nieuwe topman van Cityhopper, in de maart-editie van Zakenreis. “Onze oudste toestellen naderen nu een leeftijd van tien jaar, wat betekent dat ze toch voor groot onderhoud de hangar in moeten. We zouden daarbij dunnere stoelen kunnen plaatsen en één van de garderobes kunnen weghalen.”

Dat is een nieuwe impuls voor Cityhopper, dat niet eerder met toestellen heeft gevlogen die meer dan 100 zitplaatsen hebben. Maar de ingreep heeft volgens de topman ook ingrijpende gevolgen.

“Meer stoelen betekent ook dat we een derde cabinelid moeten toevoegen vanwege de veiligheid en dienstverlening. Dat is wel een puzzel, waarbij we ook in gesprek zullen moeten met de vakbonden.” Ook moet nog een oplossing worden gevonden voor de beperkte ruimte voor handbagage in de Embraers en het tempo van de ombouwoperatie.

Een besluit valt binnenkort, maar een nieuwe indeling kan volgens Rootliep pas in de winter van 2019 plaatsvinden.

Samenwerking
De groeistop op Schiphol heeft volgens Rootliep ook gevolgen voor de ontwikkeling van het netwerk van Cityhopper. “We zitten komend zomerseizoen, met de toevoeging van Växjö in Zweden en Nantes in Frankrijk op 69 bestemmingen, vlakbij ons doel van zeventig. Er zit nog wel wat rek in, maar vanwege de beperkingen op Schiphol niet veel meer.

Om toch het netwerk te laten groeien, zoekt de maatschappij regiopartners om hiaten op te vullen. “We zijn in Schotland benaderd door Loganair, dat veertig kleine Schotse bestemmingen bedient zoals de Shetlands, Wick en Barra. Zij zouden in Edinburgh en Inverness heel goed kunnen aansluiten op onze vluchten.

Eind februari is een eerste samenwerking geslagen met het Noorse Widerøe die als codesharepartner de kleinste Scandinavische bestemmingen kan verbinden met de wat grotere luchthavens in Noord-Europa die Cityhopper richting Schiphol aandoet.

Ook in andere delen van Europa sluit hij codesharing met partners niet uit. “Alleen, in tegenstelling tot onze samenwerkingen uit het verleden, is ons uitgangspunt dat wíj altijd het vervoer van en naar Schiphol voor onze rekening nemen,” zegt Rootliep.

Dit is een samenvatting van het artikel ‘KLM Cityhopper wil meer stoelen en meer partners’ dat is verschenen in Zakenreis #501. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar.

 

 

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is luchtvaartredacteur bij Het Parool. Hij levert maandelijks een bijdrage aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Nieuwe stakingen Air France

Nieuwe stakingen Air France

11/06/2018

Bonden bij Air France hebben vier nieuwe stakingen afgekondigd, eind deze maand, om loonsverhoging af te dwingen. Het personeel van de airline staakte dit jaar tot nu toe op vijftien…