Home / Luchtvaart / KLM Cityhopper breidt fors uit

KLM Cityhopper breidt fors uit

KLM Cityhopper breidt fors uit

KLM Cityhopper wil haar vloot de komende vier jaar verder uitbreiden naar 51 vliegtuigen. Ook worden binnenkort meer bestemmingen toegevoegd. Dat zegt topman Boet Kreiken vandaag in Het Parool.

De maatschappij wil met groeiprogramma ’50/20/1′ over vier jaar vijftig vliegtuigen in vloot hebben, ‘plus eentje extra als reservetoestel’.

De maatschappij vervangt momenteel haar 19 verouderde Fokkers 70 door 17 efficiëntere Embraers 175+, naast de dertig grotere Embraers 190 die inmiddels rondvliegen. KLM heeft nog een optie op 15 Embraers bij de Braziliaanse bouwer van de vliegtuigen, waarbij de keuze van het exacte type nog kan worden gemaakt. Met een verdere groei van de vloot wil Cityhopper haar capaciteit, die door de vervanging van de Fokkers 70 iets terugloopt, weer opvoeren.

De groei is volgens Kreiken mogelijk doordat Cityhopper continue haar efficiëntie verbeterd. Zo is het aantal medewerkers sinds 2009 teruggelopen van 1500 naar 1270, terwijl de activiteiten in diezelfde periode fors zijn gegroeid.

Ook voert de maatschappij momenteel maatregelen door, waarmee de tijd dat haar vliegtuigen aan de grond staan, medio 2017 zal worden teruggebracht naar 30 minuten – alleen op Schiphol zal dat 35 minuten zijn. Daardoor ontstaat ruimte voor extra vluchten en frequenties. Een toestel van Cityhopper maakt nu tenminste acht vluchten per dag.

Dublin als 58ste lijndienst
Eind oktober voegt Cityhopper met Dublin haar 58ste lijndienst toe. Volgens Kreiken worden er binnenkort nog geen aantal andere nieuwe bestemmingen in Groot-Brittannië en het Europese vasteland toegevoegd. “We hebben een lijst met dertig tot veertig nieuwe bestemmingen die haalbaar zijn met onze toestellen,” zegt hij. “Aan ons om de omstandigheden te scheppen om die routes rendabel te starten.”

Cityhopper, dat vijftig jaar geleden werd opgericht als Nederlandse Luchtvaart Maatschappij (NLM) maakt dagelijks ruim 300 vluchten en is met 7,2 miljoen passagiers per jaar de tweede gebruiker van Schiphol. De maatschappij is daarbij, in tegenstelling tot de Europese activiteiten van moeder KLM, winstgevend.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is economisch redacteur bij Het Parool. Hij levert regelmatig een bijdrage over luchtvaart en hospitality aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….