
KLM en Air France gaan hun tarieven bundelen in drie standaardpakketten: Light, Standard en Flex. Deze zogenoemde Branded Fares hebben hun eigen prijskaartje en niveau van dienstverlening. Ze worden vanaf 7 december geïntroduceerd voor de economy class op alle Europese vluchten van KLM en Air France.
Nadat luchtvaartmaatschappijen de afgelopen jaren hun tarieven hebben ontbundeld en onder de noemer van ancillaries (extra diensten) passagiers laten betalen voor extraatjes die voorheen tot de standaarddienstverlening behoorden waaronder ingecheckte bagage, is er nu een nieuwe trend: bundelen.
In navolging van concurrenten zoals British Airways en Lufthansa gaan ook KLM en Air France hun tarieven bundelen, in de vorm van Branded Fares. Er zijn drie ticketopties – Light, Standard en Flex. Zij vervangen de namen van huidige ticketopties Basic, Plus en Flex (blijft hetzelfde).
De Branded Fares gelden voor de economy class op alle Europese vluchten en worden met ingang van 7 december 2016 geïntroduceerd. Dit betekent wel dat voor bedrijven die met KLM speciale prijsafspraken hebben, de corporate accounts, en leden van BlueBiz, het loyaliteitsprogramma voor het MKB, ruimbagage niet langer gratis is. Zij dienen voortaan het Standard- of Flex-pakket te kopen om niet separaat voor hun ingecheckte koffer op Europa-vluchten te moeten betalen. In de contractafspraken met betreffende zakelijke accounts zal dit worden gecompenseerd.
“Wij willen met onze Branded Fares de klant een overzichtelijk productaanbod tonen,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM Nederland. “Ongeacht de beschikbare boekingsklasse heeft de klant altijd de keuze uit de pakketten Light, Standard en Flex, met bijbehorende dienstverlening. Dat is een duidelijke propositie.”
Light, Standard en Flex
Aan het Light-pakket zijn geen extra kosten verbonden buiten de basisprijs van het ticket. Passagiers mogen gratis één stuk handbagage en één accessoire meenemen. Voor ruimbagage en het van tevoren kiezen van een stoel moet worden bijbetaald. Leden van het loyaliteitsprogramma Flying Blue en BlueBiz sparen mijlen. Voor het wijzigen van het ticket geldt een tarief van 70 euro.
Voor het Standard-pakket geldt een toeslag van 50 euro. Behalve de dienstverlening van Light mogen passagiers één stuk ruimbagage meenemen van 23 kg en sparen ze extra mijlen.
Het Flex-pakket ten slotte, biedt volgens KLM maximaal comfort en flexibiliteit. Voor een toeslag van 139 euro mogen passagiers voor dit tarief kosteloos een stuk ruimbagage van 23 kg meenemen, indien gewenst een vlucht eerder nemen en hun ticket wijzigen. Verder kunnen zij gebruikmaken van SkyPriority bij inchecken, security en instappen, en krijgen ze een refund als er geen gebruik wordt gemaakt van het ticket. Zodra het technisch mogelijk is om het in de systemen te verwerken, mogen passagiers die voor het Flex-pakket hebben gekozen, ook hun stoel van tevoren reserveren.
Wie denkt dat het aantal tarieven minder wordt dankzij Branded Fares, komt bedrogen uit. “Wij hebben 18 boekingsklassen op Europa, dus zo’n beetje driekwart van het alfabet,” zegt Kreulen. “Branded Fares zijn van toepassing op al deze verschillende tariefsoorten – dus er komen nu inderdaad 54 opties. Maar het komt zelden voor dat alle boekingsklassen beschikbaar zijn. Als je drie maanden van tevoren boekt staan misschien nog bijna alle boekingsklassen open, maar de laagste lopen snel vol. Met Branded Fares weten passagiers echter precies welke diensten zijn inbegrepen, ongeacht de boekingsklasse, het tijdstip van reizen en of het nou om een zakenreis of vakantievlucht gaat.”
Corporate accounts en BlueBiz moeten ook betalen voor koffer
Wat verandert vergeleken met het huidige systeem is, dat medewerkers van bedrijven waarmee KLM een corporate contract heeft en leden van BlueBiz, het MKB-programma van KLM, ook voor hun ingecheckte koffer op Europa moeten betalen. Vooralsnog zijn deze klantgroepen daarvan gevrijwaard. “Dat gaan wij compenseren door de corporate accounts waar wij speciale prijsafspraken mee hebben een extra korting van 5 procent op het Flex- en Standard-tarief in het contract te geven,” zegt Kreulen. “Bovendien reizen deze zakenmensen binnen Europa sowieso veelal zonder ruimbagage. De voordelen van Flying Blue voor koffers, dat afhankelijk van de status recht geeft op 10 euro korting (Ivory) of gratis is (Silver, Gold en Platinum) blijven ongewijzigd.”
Naast de drie pakketten waarin diensten zijn gebundeld, blijft het ook mogelijk om los ancillaries te kopen. “Het is een hybride systeem,” zegt Kreulen. “Stel je hebt voor Light gekozen, dan kun je in een later stadium alsnog een koffer bij boeken tegen betaling. Voordeel voor agenten en corporates is dat de Branded Fares geheel meetellen met de omzet bij KLM, die uiteindelijk het kortingspercentage bepaalt. De losse ancillaries vallen buiten de contractafspraken.”
In de toekomst zal KLM de pakketten mogelijk verder uitbreiden met extra diensten. Kreulen: “Vooralsnog zullen Branded Fares uitsluitend op Europa worden aangeboden, maar ik sluit niet uit dat na verloop van tijd wellicht ook de intercontinentale vluchten van KLM volgen.”

