Home / Luchtvaart / KLM breidt koffertoeslag uit

KLM breidt koffertoeslag uit

KLM breidt koffertoeslag uit

Met ingang van 1 oktober 2014 zijn de Ivory-leden van KLM’s frequent flyer programma Flying Blue niet langer gevrijwaard van de koffertoeslag voor ruimbagage op Europese vluchten. Zij moeten de helft van de surcharge betalen, wat neerkomt op 7,50 euro (online) of 15 euro (op de luchthaven) per ingecheckte koffer per enkele reis.

“Vorig jaar mei hebben wij ons beleid voor ruimbagage op Europese vluchten aangepast,” licht Harm Kreulen, KLM-directeur Nederland, toe. “Passagiers die op de luchthaven hun koffer inchecken betalen 30 euro per enkele reis. Degenen die dat van tevoren regelen via onze website of via hun reisagent betalen 15 euro per koffer. Gedurende het introductiejaar hebben wij een aantal segmenten uitgezonderd: alle leden van het frequent flyer programma Flying Blue, leden van BlueBiz, ons spaarprogramma voor het MKB, bedrijven waar wij corporate contracten mee hebben en passagiers met een fully flexible business class-ticket. Omdat wij de eerste legacy carrier waren die een koffertoeslag invoerde, hebben wij voor een ‘soft’ introductie gekozen. Achteraf kunnen wij stellen dat dit redelijk soepel is verlopen – het betalen voor ruimbagage is inmiddels een geaccepteerd fenomeen.”

Nu het eerste jaar achter de rug is, wordt het beleid aangescherpt en moeten Ivory-leden, het instapniveau van Flying Blue, ook gaan betalen voor hun koffer in Europa. Maar ondertussen zijn het afgelopen jaar 200.000 mensen lid geworden van Flying Blue, van wie een groot deel vanwege de vrijstelling van de koffertoeslag.
“Het klopt dat wij het afgelopen jaar ruim twee keer zoveel nieuwe Flying Blue-leden hebben gekregen als normaal en daardoor nu meer dan een miljoen leden hebben,” zegt Kreulen. “Deze mensen zijn echter niet voor niets lid geworden, want zij profiteren nog steeds van voordelen. Op de eerste plaats hoeven zij maar 50 procent van de koffertoeslag te betalen. Bovendien kunnen zij dat bedrag ook met gespaarde mijlen voldoen. Bij online inchecken kost dat 1.500 mijlen en bij inchecken op de luchthaven 3.000 mijlen. Het betalen met mijlen is alleen mogelijk via ‘My trip’ op klm.nl en niet via de reisagent.”
Het aangescherpte bagagebeleid geldt voor tickets uitgegeven vanaf 1 oktober 2014.

Het aantal mijlen dat Flying Blue-leden ontvangen voor een vlucht is afhankelijk van de gevlogen afstand, de boekingsklasse en het spaarniveau. Door het ontbundelen van het vliegproduct, kunnen ancillary toeslagen echter een aanzienlijk deel van de totale prijs van de vliegreis uitmaken. Een aantal maatschappijen – waaronder Delta en United – gaat daarom volgend jaar hun frequent flyer programma aanpassen. Dan is niet meer de gevlogen afstand bepalend voor het aantal mijlen dat je als trouwe klant krijgt, maar de ticketprijs plús de ancillary toeslagen. Heeft KLM ook plannen in die richting?
“Nee, zegt Kreulen, “de ancillary toeslagen tellen bij ons niet mee en dat zal in de nabije toekomst zo blijven. Wel is het zo dat er geen surcharges meer hoeven te worden betaald voor award tickets op Europa en dat voor internationale award-tickets de surcharges zijn verlaagd. Ook zijn de mogelijkheden waarvoor je je mijlen kunt inwisselen verruimd. Passagiers kunnen voor hun reis met mijlen een à la carte-maaltijd bestellen. Tevens kunnen zij aan boord hun mijlen inwisselen voor een upgrade. De laagste boekingsklassen zijn hier echter van uitgesloten.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…