Home / Luchtvaart / KLM bijna klaar voor nieuw tarievensysteem

KLM bijna klaar voor nieuw tarievensysteem

KLM bijna klaar voor nieuw tarievensysteem

KLM is nog ‘twee tot drie kwartalen’ verwijderd van de introductie van een nieuw tarievensysteem, zegt Harm Kreulen, KLM-directeur Benelux, tegen Zakenreis. Door het gebruik van NDC kunnen er voor een bepaalde vlucht, op een bepaald tijdstip en naar een bepaalde bestemming binnenkort honderden verschillende tarieven gelden.

Nu springen de prijspunten in de traditionele reserveringssystemen nog trapsgewijs omhoog. De huidige boekingsklassen – traditioneel 26, net zoveel als het alfabet – gaan op de schop. Dankzij NDC is het mogelijk om daar een vloeiende lijn van te maken. Dat wordt ook wel fluid pricing of continuous pricing genoemd. Vanuit het oogpunt van revenue management geldt: des te meer prijspunten, des te minder kans dat de consument ‘afhaakt’ – kortom, het verhoogt de kans dat een passagier voor KLM kiest.

“Ik verwacht dat wij hier in 2020 mee kunnen starten” zegt Kreulen. “Het zal nog wel even duren voordat we alle mogelijkheden van NDC volledig kunnen benutten. Maar alle Private Channel Agreements lopen per 1 april 2020 af en ons doel is om dan voldoende klaar te zijn om de overstap naar NDC te maken, en deze PCA’s niet meer te verlengen.”

De Private Channel Agreements van KLM – die agenten vrijwaren van een distributie­toeslag – zijn voor online travel agents (OTA’s) afgelopen voorjaar al afgeschaft. Zij betalen sindsdien 11 euro per enkele reis voor boekingen die via de GDS’en, de traditionele reserveringssystemen, worden gemaakt. Per 1 april 2020 geldt dat voor álle reisagenten en travel management companies.

“Er moet nog wel het een en ander gebeuren om de overstap naar NDC te maken,” erkent Kreulen. “Maar het is nog steeds de stip die wij voor 1 april 2020 op de horizon hebben gezet.”

Agenten die met NDC werken, hoeven geen distributietoeslag te betalen. Ook krijgen zij eerder toegang tot promotietarieven van KLM. Harm Kreulen zei in een eerder gesprek met Zakenreis dat KLM op termijn structureel gaat differentiëren met content op het gebied van prijs, product en tijd. Dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat de promotietarieven van de Werelddeal Weken niet voor iedereen en niet op hetzelfde tijdstip beschikbaar zijn. Het uitsluiten van hele boekingsklassen, zoals Lufthansa doet, staat nog niet op de agenda van KLM.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…