Home / Luchtvaart / KLM biedt spraakhulp via Google Assistant

KLM biedt spraakhulp via Google Assistant

KLM biedt spraakhulp via Google Assistant

KLM-reizigers kunnen voortaan via hun telefoon naar vluchtinformatie vragen. De luchtvaartmaatschappij behoort tot de eerste Nederlandse bedrijven die per 26 juli, bij de lancering van de Nederlandstalige spraakhulp Google Assistant, direct meedoet.

“We wilden van het begin af aan betrokken zijn bij Google Assistant, omdat het gebruiksgemak van stemassistentie zo groot is,” zegt Martine van der Lee, directeur sociale media van KLM. “Voice is zoveel makkelijker, we geloven er heel hard in.” Naast de Nederlandse versie is er ook meteen KLM-hulp in het Engels beschikbaar.

“We hebben enorm veel geleerd van onze inpakhulp, die we eind vorig jaar op de Engelstalige versie van Google Assistant hebben geïntroduceerd,” zegt Van der Lee. “Onze nieuwe dienst is het zoeken van vluchten. Stel dat je morgen met twee mensen naar Engeland wilt vliegen, dan vraag je dat via Google aan KLM en krijg je de opties te zien. Als je niet zegt hoe laat je wilt vliegen, dan vraagt de assistent dat nog even na.”

Boeken gaat nog via een link naar de KLM-website, maar dat is volgens Van der Lee tijdelijk. “Wij willen uiteindelijk dat alle handelingen binnen Google Assistent plaatsvinden, dus ook het boeken en betalen van tickets. We zijn nu al bezig met het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden. Maar dat soort functies moeten we stapsgewijs introduceren.” Daarbij zullen Van der Lee ook ‘leuke’ functies worden toegevoegd, in lijn met de inpakhulp. “Iets dat dicht bij de klant ligt,” zegt van der Lee. Via Assistant zijn straks ook de vluchtgegevens van Google Flight beschikbaar.

Dochtermaatschappij Transavia, die ook vandaag de introductie van Google Assistent meemaakt, vertelt desgevraagd via Google Assistant hoe lang de wachtrij op Schiphol is, hoe laat de vlucht vertrekt en op welke band de bagage arriveert.

KLM en Transavia behoren tot de eerste maatschappijen die zulke functies via spraaktechnologie bieden. “We willen daarin vooroplopen, ook omdat de klant dat van ons verwacht,” zegt Van der Lee. Ze denkt dat spraakhulp net zo ingeburgerd zal raken als sociale media in de afgelopen jaren. KLM zal op termijn ook bij de rivaliserende spraakhulpen van Amazon (Alexa) en Apple (Siri) aanhaken. “We willen daar zitten waar onze klanten ons verwachten,” zegt Van der Lee.

De spraakhulp zal de sociale mediakanalen waar KLM nu actief op is of de website van de maatschappij niet vervangen. “Sommige zaken zijn minder gemakkelijk via een spraakhulp te regelen,” zegt Van der Lee.

Functies worden uitgebreid
De spraakassistent is vanaf vandaag beschikbaar op telefoons en tablets. Gebruikers van Adroidapparaten (vanaf versie 6) krijgen de functie vanzelf geïnstalleerd. Wie hem niet wil gebruiken, kan spraakhulp in het menu uitzetten.

Apple-genruikers kunnen de dienst via een app installeren. Google Assistant biedt dan naast de functies die Apple’s eigen Siri biedt, ook toegevoegde spraakdiensten. Niet alleen van KLM en Transavia, maar ook onder meer van Albert Heijn, Bol.com, Rabobank en Buienradar bieden spraakhulp via Google.

Dat bedrijven nog geen vocale aankopen bieden, komt door Google. Transacties doen via Assistant is in Nederland op de startdatum nog niet mogelijk, maar Google zegt de dienst snel te zullen uitbreiden.

Later dit jaar brengt Google zijn spraakspeaker Home uit, waarmee Assistant ook in de huiskamer is te bedienen. Concurrent Amazon is met zijn spraakhulp Alexa, al sinds afgelopen najaar in Nederland actief, maar die werkt alleen in het Engels.

 

 

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is luchtvaartredacteur bij Het Parool. Hij levert maandelijks een bijdrage aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: mondkapjes naar China

KLM: mondkapjes naar China

27/01/2020

KLM voorziet de crew op vluchten naar China sinds enkele dagen van mondkapjes, in verband met het daar heersende coronavirus. Dit zegt een woordvoerder tegen Zakenreis. Het dragen van de…

Eerste vlucht Boeing 777-9

Eerste vlucht Boeing 777-9

27/01/2020

Een Boeing 777-9 heeft zondag een eerste testvlucht afgelegd, nabij Seattle. De Amerikaanse fabrikant, die de vlucht van het nieuwe vliegtuig enkele malen uitstelde, zegt ‘tevreden’ te zijn over de…

Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…