KLM voorziet haar vliegend personeel in New Delhi dezer dagen van mondkapjes om hen in de Indiase hoofdstad te beschermen tegen de dikke laag smog.
Het luchtverkeer op Delhi heeft al dagen te maken met vertraging en uitval door slecht zicht als gevolg van de smog, maar vluchten zijn technisch gezien nog steeds mogelijk. De dikke smog wordt veroorzaakt door een combinatie van uitlaatgassen (waarbij het wegverkeer de zwaarst vervuilende brandstoffen gebruikt), opwaaiend stof en rook, afkomstig van houtvuur en van boeren in de regio die hun velden ‘schoonbranden.’
Het gevaar voor reizigers zit in een bezoek aan de stad. In delen van Delhi is de gemeten luchtvervuiling veertig maal het niveau dat de Wereldgezondheidsorganisatie als toelaatbare grens heeft aangegeven. KLM heeft aan haar crew daarom beschermingsmateriaal ter beschikking gesteld, waaronder mondkapjes. Cockpit- en cabinebemanning verblijven gewoonlijk een of meerdere dagen na aankomst in New Delhi om dan terug te vliegen.
Het Amerikaanse United Airlines heeft tijdelijk drastische stappen genomen: de verbinding tussen New York en New Delhi werd de afgelopen dagen niet uitgevoerd. Inmiddels vliegt United weer, in de wetenschap dat verbetering van de situatie nog wel even kan duren. November en december zijn namelijk de droogste maanden van het jaar in het noorden van India. Regen spoelt de smog weg, maar neerslag zit er voorlopig niet in. In januari en februari valt er meestal wel wat regen; pas in mei begint het regenseizoen in Delhi, dat vijf maanden duurt.

