Home / Luchtvaart / KLM beschermt crew tegen dichte smog in New Delhi

KLM beschermt crew tegen dichte smog in New Delhi

KLM beschermt crew tegen dichte smog in New Delhi

KLM voorziet haar vliegend personeel in New Delhi dezer dagen van mondkapjes om hen in de Indiase hoofdstad te beschermen tegen de dikke laag smog.

Het luchtverkeer op Delhi heeft al dagen te maken met vertraging en uitval door slecht zicht als gevolg van de smog, maar vluchten zijn technisch gezien nog steeds mogelijk. De dikke smog wordt veroorzaakt door een combinatie van uitlaatgassen (waarbij het wegverkeer de zwaarst vervuilende brandstoffen gebruikt), opwaaiend stof en rook, afkomstig van houtvuur en van boeren in de regio die hun velden ‘schoonbranden.’

Het gevaar voor reizigers zit in een bezoek aan de stad. In delen van Delhi is de gemeten luchtvervuiling veertig maal het niveau dat de Wereldgezondheidsorganisatie als toelaatbare grens heeft aangegeven. KLM heeft aan haar crew daarom beschermingsmateriaal ter beschikking gesteld, waaronder mondkapjes. Cockpit- en cabinebemanning verblijven gewoonlijk een of meerdere dagen na aankomst in New Delhi om dan terug te vliegen.

Het Amerikaanse United Airlines heeft tijdelijk drastische stappen genomen: de verbinding tussen New York en New Delhi werd de afgelopen dagen niet uitgevoerd. Inmiddels vliegt United weer, in de wetenschap dat verbetering van de situatie nog wel even kan duren. November en december zijn namelijk de droogste maanden van het jaar in het noorden van India. Regen spoelt de smog weg, maar neerslag zit er voorlopig niet in. In januari en februari valt er meestal wel wat regen; pas in mei begint het regenseizoen in Delhi, dat vijf maanden duurt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM: herstel zal hobbelig zijn

30/07/2021

KLM-topman Pieter Elbers ziet in een online gesprek met de pers, naar aanleiding van de cijfers uit het tweede kwartaal, ‘duidelijke tekenen van herstel.’ Maar hij manoeuvreert behoedzaam: “Als er…

Schiphol zet app f&b door

Schiphol zet app f&b door

30/07/2021

Schiphol heeft deze week een pilot voor het bestellen van eten en drinken via een app omgezet in een permanente functie. Reizigers kunnen hun orders plaatsen en later airside ophalen….

Vliegtuigorders stijgen weer

Vliegtuigorders stijgen weer

30/07/2021

Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing zeggen te profiteren van het voorzichtige herstel van de luchtvaartsector, die zware klappen kreeg als gevolg van de coronacrisis. Bedrijven plaatsen weer orders, die ze eerder…

Weer kleine nettowinst Accor

Weer kleine nettowinst Accor

29/07/2021

Accor heeft over het eerste halfjaar ondanks verder omzetverlies een kleine nettowinst geboekt, tegenover megaverlies in H1 van 2020. Het hotelbedrijf reorganiseerde fors en zag daardoor de kosten dalen. Topman…