
Het partnerschap van KLM en de Boston Consulting Group voor de operationele digitalisering van luchtvaartmaatschappijen, heeft Virgin Atlantic als nieuwe klant binnengehaald. KLM-BCG zal Virgin ondersteunen bij het ‘optimaliseren en digitaliseren van de wereldwijde bedrijfsvoering,’ zegt KLM donderdag in een verklaring.
KLM sloot in juni 2018 het partnerschap af met de Boston Consulting Group. Onder de naam KLM-BCG hebben de twee partijen een ‘gemeenschappelijke visie op het stimuleren van geïntegreerde besluitvorming binnen luchtvaartmaatschappijen.’ Er is een aparte site (airlineoperations.ai).
KLM en BCG zeggen samen over ‘meerdere state-of-the-art tools’ te beschikken voor Operations Decision Support op basis van kunstmatige intelligentie, machine-learning en ‘geavanceerde optimaliseringstechnieken.’D e producten worden verkocht aan derde partijen. KLM-BCG heeft nu, Virgin meegerekend, zeven klanten, waaronder het Braziliaanse GOL en Delta Air Lines.
Scenario’s
“Deze tools zullen de operationele prestaties van Virgin Atlantic optimaliseren door ondersteuning te bieden, zowel tijdens de dagelijkse bedrijfsvoering als in de planningsfase,” zegt KLM. “Om het aantal passagiers dat hinder ondervindt van vluchtverstoringen te minimaliseren bieden de tools alternatieve scenario’s aan voor het omgaan met onverwachte gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld slecht weer.”
Binnen Virgin Atlantic zal een intern Operations Decision Support-team worden opgezet dat is samengesteld uit gebruikers, data scientists en software engineers, zegt KLM. “Dit team is verantwoordelijk voor zowel de voortdurende verbetering van de tools op de lange termijn, als de ontwikkeling van nieuwe tools en usecases. Om optimale geïntegreerde besluitvorming te realiseren zijn alle operationele disciplines zoals bijvoorbeeld crew, onderhoudspersoneel en grondpersoneel ook betrokken.”
KLM en Virgin Atlantic zijn sinds kort ook partners in de transatlantische joint venture met Delta Air Lines en Air France.

