Home / Luchtvaart / KLM-baas Elbers vraagt om rust en overzicht

KLM-baas Elbers vraagt om rust en overzicht

KLM-baas Elbers vraagt om rust en overzicht

“Turbulente tijden vragen om rust en overzicht,” zegt Pieter Elbers, die vorige week Camiel Eurlings is opgevolgd als president-directeur van KLM, in de Wolkenridder Actueel van woensdag 22 oktober. “Dat is niet altijd eenvoudig,” vervolgt Elbers. “Zeker niet als media zoveel aandacht besteden aan de wisseling van de wacht bij KLM. Toch is het juist nu belangrijk om onze prioriteiten in het oog te houden. Sensatieverhalen en speculatie zijn nooit goed voor een persoon of een bedrijf.”

Elbers zegt verder: “De afgelopen dagen heb ik met veel medewerkers van een aantal bedrijfsonderdelen gesproken en dat blijf ik doen. De noodzaak tot verandering wordt breed gevoeld en ondersteund. Het zal niet gemakkelijk worden, maar het kan wel. Die positieve spirit horen we bij veel collega’s en afdelingen en daar ben ik heel blij mee. Want we zullen het tij met elkaar moeten keren. Iedereen moet aan boord en vooral ook meedoen. Het is tevens belangrijk om nu snel de samenstelling van het management team en de verantwoordelijkheden te bepalen en acties te ondernemen om de efficiency van de overlegstructuren te verbeteren.”

De nieuwe KLM-topman geeft verder aan dat zowel Air France als KLM nu bezig zijn met de vertaling van het bezuinigingsprogramma Perform 2020 naar hun eigen airlines. “Het is belangrijk dat dit snel gebeurt. De wereld om ons heen staat niet stil en de concurrentie rukt steeds verder op. Mijn aanpak voor de komende periode wil ik graag met jullie delen,” laat Elbers het KLM-personeel weten en somt de volgende punten op:

1. DIALOOG – Wat is er aan de hand?
We gaan met de verschillende partijen in gesprek om een nog duidelijker en breed gedragen beeld te krijgen van alle aspecten van onze huidige en toekomstige situatie.

2. DELEN – Wat moet er gebeuren?
De analyse van die dialoog wordt vertaald in ambities en doelstellingen; zeg maar de visie en koers van KLM voor de middellange termijn. Daarna wordt bepaald hoe we die gaan bereiken door middel van concrete oplossingen. Dat zal een combinatie zijn van bottom-up (concrete ideeën en suggesties uit de organisatie) en top-down, met als resultaat een gedeeld beeld van de benodigde maatregelen.

3. IMPLEMENTATIE – Wat gaan we doen?
Eigenlijk komt dan het allerbelangrijkste, namelijk het uitvoeren van onze plannen. We moeten er met elkaar voor zorgen dat we tot echte verbeteringen komen en niet blijven steken in goede voornemens. Niet alleen nu, maar ook in de nabije toekomst.

“De Perform 2020-doelstellingen binnen KLM zullen zorgen voor heldere focus op de prioriteiten,” besluit Elbers. “Te beginnen met het jaar 2015, want dan moeten we echt concrete stappen gaan zetten. Deze zullen we voor het einde van jaar scherp hebben.”

Deze tekst is afkomstig uit de Wolkenridder Actueel, een huisuitgave van KLM, van woensdag 22 oktober.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….