Home / Luchtvaart / KLM app checkt handbagage

KLM app checkt handbagage

KLM app checkt handbagage

KLM heeft in haar app een functie ingevoerd waarbij passagiers kunnen nagaan of hun handbagage ‘de juiste afmetingen’ heeft. De vraag is of dit veel zal veranderen aan het probleem van de overvolle bagagebakken in de cabine.

De techniek om dit ‘real time’ te meten heet Augmented Reality (AR), ontwikkeld door Apple. De passagier maakt eerst een foto van de eigen rolkoffer met haar/zijn mobieltje en sleept deze naar de KLM-app, waar een transparante, virtuele KLM-koffer in beeld komt die de toegestane afmetingen vergelijkt met de gefotografeerde handbagage. ‘AR technologie maakt het mogelijk dat een virtueel beeld in de realiteit wordt geplaatst en interactief kan worden gebruikt,’ zegt KLM.

Met ‘de juiste afmetingen’ bedoelt KLM: de bagage mag niet te groot zijn. Voor een rolkoffer is dit bij KLM maximaal 55 x 35 x 25 centimeter. Een tweede tas mag 40 x 30 x 15 centimeter zijn. Passagiers in business class mogen twee rolkoffers mee ‘naar boven’ nemen.

Gewicht
Er is ook een maximum aan het gewicht dat mag worden meegenomen: twaalf kilo voor alle handbagage in economy en achttien kilo in business class. De app van KLM kan het gewicht echter niet meten; de airline lijkt dit ook minder van belang te vinden, het gaat vooral om het formaat.

Passagiers kunnen deze check voor vertrek al uitvoeren om zo aanpassingen door te kunnen voeren. Is de bagage te groot, dan kan een vervangende kleinere koffer worden gezocht, of de bagage kan worden ingecheckt als ruimbagage, waaraan vaak kosten zijn verbonden. Een derde optie is het erop te wagen met een te grote rolkoffer.

De handbagagecheck in de app is alleen beschikbaar voor iOS-gebruikers. ‘Met het gebruik van Augmented Reality zet KLM de volgende stap in haar digitale dienstverlening,’ zegt Pieter Groeneveld, Senior Vice President Digital Air France-KLM in een verklaring. ‘Wij stellen met deze nieuwste service de behoefte van de klant voorop. Tegelijkertijd blijven we pionieren op het gebied van innovatie in het belang van onze passagiers.’

Operationeel
Maar KLM heeft ook een operationeel belang bij een betere controle op de handbagage. Passagiers moeten bij veel maatschappijen, waaronder KLM, sinds enkele jaren betalen voor hun ruimbagage, behalve als ze een ticket in business class hebben of betalen voor een vol tarief economy class.

De koffertoeslagen kunnen in de papieren lopen. Wie Economy Light vliegt met KLM betaalt 100 euro voor de eerste koffer (retour), de tweede koffer kost 170 euro en voor elke volgende koffer komt er 240 euro bij. Economy Light is de naam van de boekingsklasse: de stoelen en de service aan boord zijn hetzelfde als in standaard economy.

Als gevolg van deze extra kosten proberen veel reizigers, zeker op de kortere vluchten, alleen met handbagage te reizen. En dit heeft er op zijn beurt er weer toe geleid dat de bagagerekken in de cabines bij KLM en andere airlines meestal helemaal vol zitten.

Geen standaard
Er is geen industriële standaard in de luchtvaart voor de afmetingen of het gewicht van bagage, noch in het ruim, noch in de cabine. Airlines mogen dit zelf bepalen. IATA wilde drie jaar geleden, na veel research, een rolkoffer promoten die volgens de brancheorganisatie van airlines het ideale formaat had. Deze koffer (formaat 55 x 35 x 20) paste zowel in de bagagebakken als onder de stoelen van de nieuwste generatie vliegtuigen. Maar Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen torpedeerden het plan meteen, omdat ze vonden dat de rolkoffers te klein waren.

Sommige airlines introduceerden al eerder meetmethodes voor de handbagage, meestal door een mal bij de incheckbalie te plaatsen waar de rolkoffer in zou moeten passen om mee de cabine in te mogen. Complicatie bij deze methode is dat passagiers die alleen met handbagage reizen ook niet meer bij incheckbalie langskomen, maar meteen door alle controles gaan. Luchthavens zien het niet als hun taak de grootte van de koffers te checken bij de veiligheidspoortjes. Dat zou ook onbegonnen werk zijn, doordat er geen standaard formaat is.

Bij de gate
Pas bij de gate heeft de airline dus de mogelijkheid te kijken of de rolkoffer het juiste formaat heeft, lees: niet te groot is. Voor KLM verandert de AR-functie in de app hier weinig aan. Want de uitvoering valt of staat bij de vraag hoeveel mensen de meting zullen uitvoeren en in hoeverre zij een te grote koffer vervangen door een kleinere. Cabin crew kan bij de gate met diezelfde AR-functie nagaan of een rolkoffer te groot is. Dit betekent wel dat zij extra handelingen moeten verrichten, wat kan leiden tot oponthoud.

Er zijn airlines die nog een stap verder gaan door ook voor handbagage een prijs te vragen. In Europa is de Ierse prijsvechter Ryanair momenteel bezig een dergelijk systeem in te voeren.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Hertz in VS en Canada failliet

Hertz in VS en Canada failliet

25/05/2020

Hertz heeft Chapter 11 aangevraagd in de VS en Canada. Dit betekent dat het autoverhuurbedrijf technisch failliet is, maar via reorganisaties kans krijgt op een doorstart. De branches in Europa…

Feel Safe at NH Hotels

Feel Safe at NH Hotels

22/05/2020

De NH Hotel Group is met een plan gekomen dat inspeelt op de ‘nieuwe behoeften’ in tijden van de huidige gezondheidscrisis, onder de noemer Feel Safe at NH. Het bedrijf…

NS verwacht grote neergang

NS verwacht grote neergang

22/05/2020

De corona-crisis zal nog heel lang een ‘negatieve impact’ hebben op NS, zo heeft het bedrijf vrijdag in een online sessie gezegd. NS verwacht 4,7 miljard aan inkomstenderving over een…

Staatsbelang in Lufthansa

Staatsbelang in Lufthansa

21/05/2020

De Duitse staat krijgt een belang van 20 tot 25 procent in de Lufthansa Group, als onderdeel van een reddingsplan, ter waarde van 9 miljard euro. Lufthansa zegt donderdag dat…