Home / Luchtvaart / KLM: agent mag geen mark-up op ticketprijs doen

KLM: agent mag geen mark-up op ticketprijs doen

KLM: agent mag geen mark-up op ticketprijs doen

Een reisagent is een distributeur en mag prijzen van tickets niet aanpassen. Dit zegt Harm Kreulen, KLM directeur Nederland, tegen Zakenreis in reactie op de zaak van de Nederlandse Staat tegen zakenreisagent ATP, waarbij nu ook de FIOD is betrokken.

“Als luchtvaartmaatschappij bepalen wij zelf onze prijzen,” zegt Kreulen. “Een reisagent is een distributeur en mag onze prijzen niet hoger, maar ook niet lager doorverkopen.”

De rechtszaak tegen ATP, die momenteel in Amsterdam speelt, heeft naast de civiele procedure nu ook een strafrechtelijk vervolg gekregen. De FIOD heeft vandaag een inval gedaan in het pand van ATP op Schiphol. Volgens het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft ATP in de periode tussen 1 december 2010 en 1 december 2012 stelselmatig meer geld in rekening gebracht voor tickets die voor het ministerie werden geboekt, dan aan de luchtvaartmaatschappijen werd betaald. Het gaat vermoedelijk om miljoenen.

“Als wij een prijsafspraak hebben met een corporate klant, gaat daar een korting vanaf vanwege het volume dat zij bij ons afnemen. Dat gereduceerde tarief dient de agent één op één door te geven aan de desbetreffende corporate,” zegt Kreulen. “Het is vervolgens aan de zakenreisagent wat voor fee zij rekent aan de klant voor de werkzaamheden die zij verricht, daar staat KLM volledig buiten. Maar deze fee moet separaat zichtbaar zijn en niet worden versleuteld in het tarief van het ticket. Wanneer onze ticketprijs bijvoorbeeld 1.000 euro is, dan moet zij deze KLM-prijs ook hanteren voor de klant en mag de agent er geen 1.500 euro van maken. De agent is wederverkoper en is verplicht onze prijs exact zo te geven. Als blijkt dat er door de agent op onze ticketprijzen een zogeheten mark-up wordt geheven, dan druist dat in tegen de voorwaarden die wij aan de agent stellen. Daarmee zetten zij dan ook de mogelijkheid om KLM-tickets te kunnen verkopen op het spel.”

De klant heeft recht op de korting die KLM met het bedrijf of de overheidsinstelling heeft afgesproken, onderstreept Kreulen. “Als een agent hogere ticketprijzen in rekening brengt, dan lijdt KLM bovendien imagoschade – immers wij zouden daarmee onterecht als ‘duur’ kunnen worden gepercipieerd. Onze tarieven – zoals afgesproken in het corporate contract – zijn transparant. Het is echter aan het bedrijf of de overheidsinstelling om bij haar agent te controleren of zij daadwerkelijk de met ons overeengekomen ticketprijzen hanteren. Als een zakenreisagent een ticket voor een klant omzet naar een lagere boekingsklasse en dat prijsvoordeel niet ten goede laat komen aan de klant, dan is dat onjuist. Daar hebben wij echter geen zicht op, want wij hebben geen inzage in de factuur die de agent naar haar klant stuurt. Mocht een agent stelselmatig hogere prijzen in rekening brengen voor KLM-tickets, dan wordt de klant feitelijk bestolen en is dat een serieuze zaak.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Lelystad dit jaar niet open

Lelystad dit jaar niet open

31/03/2020

Lelystad Airport gaat dit jaar niet open. Dit schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. Terwijl eerder regelgeving op…

Turkije weert alle vluchten

Turkije weert alle vluchten

30/03/2020

De Turkse regering weert alle internationale vluchten, als maatregel tegen corona. Sinds twee weken bestond er al een verbod op vliegtuigen uit Europese landen, nu geldt de maatregel wereldwijd. Flag…

EasyJet staakt alle vluchten

EasyJet staakt alle vluchten

30/03/2020

EasyJet houdt vanaf vandaag, 30 maart, voor onbepaalde tijd de hele vloot bestaande uit 331 vliegtuigen aan de grond, als gevolg van de ‘ongekende reisbeperkingen’ door het coronavirus. EasyJet zegt…

Boeing 747 KLM nu uit dienst

Boeing 747 KLM nu uit dienst

30/03/2020

KLM heeft zondagmiddag zonder enige vorm van ceremonie afscheid genomen van de Boeing 747-400 voor passagiersvervoer. Het was aanvankelijk de bedoeling tot in 2021 met het toesteltype te blijven vliegen,…