Home / Luchtvaart / KLM: werktijdverkorting alle personeel voor 70 procent

KLM: werktijdverkorting alle personeel voor 70 procent

KLM: werktijdverkorting alle personeel voor 70 procent

KLM  heeft maandag voor al het personeel een werktijdverkorting bij het UWV aangevraagd van 70 procent. Zaterdag dacht het bedrijf nog hulp te moeten krijgen voor 30 procent van het loon, maar de coronacrisis is in twee dagen tijd nog verder verscherpt.

KLM zegt nog in gesprek met de vakbonden te zijn hoe dit zo goed mogelijk kan worden ingevuld. De drastische ingreep is noodzakelijk omdat KLM de komende tijd haar vluchten zal moeten afbouwen tot slechts 10 à 20 procent van de beschikbare capaciteit, zegt het bedrijf. De vraag naar stoelen is binnen enkele weken vrijwel volledig geïmplodeerd.

Video Elbers
De CEO, Pieter Elbers, heeft in een interne video het personeel toegesproken en uitleg gegeven over de maatregelen. “Steeds meer luchtvaartmaatschappijen besluiten om hun vloot volledig aan de grond te houden en medewerkers onbetaald naar huis te sturen,” zegt de airline.

“KLM kiest voor een meer gebalanceerde aanpak waarbij de zorg voor zowel klanten als medewerkers voorop staat. Met maatregelen zoals bijvoorbeeld werktijdverkorting wordt gezocht naar mogelijkheden om de kosten fors omlaag te krijgen.”

Werktijdverkorting komt neer op staatssteun. In uitzonderlijke omstandigheden, zoals deze, hebben bedrijven in Nederland het recht een tijdelijke uitkering voor hun personeel aan te vragen, voor een deel of het gehele loon. Ondernemingen hoeven dit naderhand niet terug te betalen.

KLM zegt dat het haar er verder “alles aan gelegen” is om zoveel mogelijk klanten te repatriëren en medewerkers op termijn hun werk te laten behouden. Gedurende het weekeinde werden wel al mensen met tijdelijke contracten ontslagen, tussen de 1.500 en 2.000 fte’s.

Het huidige pakket maatregelen is mogelijk nog niet het laatste. “Bij nieuwe ontwikkelingen past KLM zich verder aan,” zegt het bedrijf.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM: herstel zal hobbelig zijn

30/07/2021

KLM-topman Pieter Elbers ziet in een online gesprek met de pers, naar aanleiding van de cijfers uit het tweede kwartaal, ‘duidelijke tekenen van herstel.’ Maar hij manoeuvreert behoedzaam: “Als er…

Schiphol zet app f&b door

Schiphol zet app f&b door

30/07/2021

Schiphol heeft deze week een pilot voor het bestellen van eten en drinken via een app omgezet in een permanente functie. Reizigers kunnen hun orders plaatsen en later airside ophalen….

Vliegtuigorders stijgen weer

Vliegtuigorders stijgen weer

30/07/2021

Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing zeggen te profiteren van het voorzichtige herstel van de luchtvaartsector, die zware klappen kreeg als gevolg van de coronacrisis. Bedrijven plaatsen weer orders, die ze eerder…

Weer kleine nettowinst Accor

Weer kleine nettowinst Accor

29/07/2021

Accor heeft over het eerste halfjaar ondanks verder omzetverlies een kleine nettowinst geboekt, tegenover megaverlies in H1 van 2020. Het hotelbedrijf reorganiseerde fors en zag daardoor de kosten dalen. Topman…