Home / Luchtvaart / KLC weer op Londen City

KLC weer op Londen City

KLC weer op Londen City

KLM Cityhopper (KLC) is vandaag na een afwezigheid van acht jaar teruggekeerd op Londen City Airport. Tegen Zakenreis toont managing director Boet Kreiken van KLC zich zeer ingenomen met de hervatting, die de komende maanden van één dagelijkse vlucht naar vier zal gaan.

CityJet blijft vier vluchten per dag uitvoeren, met KLC in codeshare. Ondanks alle onzekerheid rondom Brexit denkt Kreiken dat Londen City de komende jaren een belangrijke bestemming blijft voor KLM, met name voor het zakelijke verkeer. Zeventig procent van de passagiers op de route is zakenreiziger.

Kreiken: “We beginnen eerst met één vlucht. Op 19 februari gaan we naar twee en vanaf 26 maart zijn het vier vluchten per dag. CityJet houdt ook vier dagelijkse vluchten, samen acht dus, in codeshare met ons. Dit blijft ook bestaan. We gaan schouder aan schouder met CityJet.” KLC voert de vluchten uit met de Embraer 190, die plaats biedt aan honderd passagiers. CityJet vliegt met de Avro RJ85, waarin 95 stoelen staan.

Fokker 50
De overwegingen voor KLM/KLC om destijds niet meer op Londen City te vliegen waren tweeërlei van aard, zegt Kreiken. “De Fokker 50’s die we gebruikten werden te kostbaar in onderhoud en gebruik, terwijl de capaciteit van de toestellen te gering was. Intussen had Air France CityJet gekocht en later geïntegreerd met het eveneens overgenomen VLM. CityJet/VLM moest de route gaan bedienen.”

Het werd zoals bekend geen succes, de fusie van CityJet en VLM mislukte en leidde tot een verlieslijdende poot die door Air France-KLM weer werd afgestoten, in december 2013. Het verzelfstandigde CityJet, inmiddels zonder VLM, bleef daarna samenwerken met KLC/KLM op de routes tussen Schiphol/Rotterdam The Hague en Londen City.

Waarom wil KLC dan nu ook zelf weer op Londen City vliegen? Kreiken: “ Londen is een topmarkt. Wat er ook gebeurt met dit land na de Brexit, of de banken hier blijven of niet, het vervoer op en neer Londen blijft bestaan.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…