
KLM Cityhopper (KLC) is vandaag na een afwezigheid van acht jaar teruggekeerd op Londen City Airport. Tegen Zakenreis toont managing director Boet Kreiken van KLC zich zeer ingenomen met de hervatting, die de komende maanden van één dagelijkse vlucht naar vier zal gaan.
CityJet blijft vier vluchten per dag uitvoeren, met KLC in codeshare. Ondanks alle onzekerheid rondom Brexit denkt Kreiken dat Londen City de komende jaren een belangrijke bestemming blijft voor KLM, met name voor het zakelijke verkeer. Zeventig procent van de passagiers op de route is zakenreiziger.
Kreiken: “We beginnen eerst met één vlucht. Op 19 februari gaan we naar twee en vanaf 26 maart zijn het vier vluchten per dag. CityJet houdt ook vier dagelijkse vluchten, samen acht dus, in codeshare met ons. Dit blijft ook bestaan. We gaan schouder aan schouder met CityJet.” KLC voert de vluchten uit met de Embraer 190, die plaats biedt aan honderd passagiers. CityJet vliegt met de Avro RJ85, waarin 95 stoelen staan.
Fokker 50
De overwegingen voor KLM/KLC om destijds niet meer op Londen City te vliegen waren tweeërlei van aard, zegt Kreiken. “De Fokker 50’s die we gebruikten werden te kostbaar in onderhoud en gebruik, terwijl de capaciteit van de toestellen te gering was. Intussen had Air France CityJet gekocht en later geïntegreerd met het eveneens overgenomen VLM. CityJet/VLM moest de route gaan bedienen.”
Het werd zoals bekend geen succes, de fusie van CityJet en VLM mislukte en leidde tot een verlieslijdende poot die door Air France-KLM weer werd afgestoten, in december 2013. Het verzelfstandigde CityJet, inmiddels zonder VLM, bleef daarna samenwerken met KLC/KLM op de routes tussen Schiphol/Rotterdam The Hague en Londen City.
Waarom wil KLC dan nu ook zelf weer op Londen City vliegen? Kreiken: “ Londen is een topmarkt. Wat er ook gebeurt met dit land na de Brexit, of de banken hier blijven of niet, het vervoer op en neer Londen blijft bestaan.”

