Home / Luchtvaart / Klacht bonden bij EU om steun KLM – zonder FNV

Klacht bonden bij EU om steun KLM – zonder FNV

Klacht bonden bij EU om steun KLM – zonder FNV

Zes bonden bij KLM hebben de Europese Commissie per brief gevraagd de ingreep in de arbeidsvoorwaarden, een onderdeel van het Nederlandse steunpakket, af te wijzen. FNV is opvallend afwezig in het rijtje ondertekenaars.

De vakbonden VNV (piloten), VNC (cabine) en de ‘grondbonden’ NVLT, De Unie, VKP en CNV schrijven zich ervan bewust te zijn dat KLM als gevolg van de corona-crisis “een bijzonder moeilijke tijd” doormaakt. “Wij zijn de Nederlandse Staat dankbaar dat hij KLM behulpzaam wil zijn. Het KLM-personeel is bereid een bijdrage te leveren aan het herstel en de continuïteit van KLM.” KLM kreeg op 26 juni een hulppakket aangeboden van de Nederlandse regering ter waarde van 3,4 miljard euro, bestaande uit zachte leningen en garantstellingen. De Europese Commissie moet haar goedkeuring hier nog aan geven.

Geldende verdragen
De Nederlandse regering eist van het personeel van KLM dat zij inleveren op hun arbeidsvoorwaarden en met name loonsverlaging aanvaarden. Vanaf modaal (36.500 euro per jaar) zou elke werknemer minder gaan verdienen.

De bonden zeggen dat de arbeidsrechtelijke voorwaarden van de Nederlandse regering indruisen tegen afspraken die de afgelopen jaren zijn vastgelegd in cao’s. Om deze arbeidsvoorwaarden te veranderen zijn nieuwe onderhandelingen nodig, “waarbij voldaan wordt aan alle geldende verdragen en waarbij onze autonomie wordt gerespecteerd.”

In de brief aan de Europese Commissie staat verder: “De vakbonden onderhandelen al decennia met KLM over arbeidsvoorwaarden en hebben meerdere ernstige crises meegemaakt. Altijd zijn de directie van KLM en de bonden erin geslaagd om in gezamenlijk overleg tot passende oplossingen te komen.” De bonden zeggen ervan overtuigd te zijn dat zij er ook in deze situatie in overleg met KLM uit zullen komen.

ILO
Volgens de briefschrijvers zijn de door de regering gestelde voorwaarden strijdig met het manifest van de overkoepelende vakcentrale ILO (International Labour Organization) dat door alle 27 lidstaten van de Europese Unie is geratificeerd en met het Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie en het Europees Sociaal Handvest.

“Uit deze verdragen en regelgeving vloeit voort dat sociale partners in vrijheid over collectieve arbeidsvoorwaarden moeten kunnen onderhandelen. Deze vrijheid van de sociale partners betekent tevens dat de overheid zich niet mag mengen in de arbeidsvoorwaarden die in collectieve arbeidsovereenkomsten worden vastgelegd,” aldus de brief van de zes bonden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…