Home / Luchtvaart / Kenya Airways: jv redt ons

Kenya Airways: jv redt ons

Kenya Airways: jv redt ons

De joint-venture met KLM en Air France is cruciaal voor Kenya Airways om te overleven, zegt CEO Sebastian Mikosz tegen Zakenreis in Sydney. De Afrikaanse carrier is onder zijn leiding bezig met een reorganisatie om weer uit te komen op zwarte cijfers.

Terwijl Kenya Airways als geheel sinds 2013 verlies lijdt, is de joint venture met KLM, die bestaat sinds 1996, wel winstgevend. Mikosz: “Ik moet in Kenia vaak uitleggen hoe dat kan en waarom het toch goed voor ons is.” Dat KLM zou profiteren van Kenya Airways is een misvatting, legt de Poolse CEO uit. “We hebben beide al jaren profijt van de samenwerking en Kenya Airways zeker, omdat we nog steeds verlies lijden in onze andere operaties. Met de jv hebben we tenminste één onderdeel dat het goed doet.”

Elbers
Mikosz zegt dat de afspraken met KLM altijd ‘heel helder’ zijn. “Nederlanders zijn to-the-point. Cijfers willen ze zien. Praten met Pieter Elbers is als met een computer: tak-tak-tak. Je weet precies wat je aan hem hebt en hij houdt zich aan zijn beloftes.”

Air France heeft zich dit voorjaar aangesloten bij de jv, waarmee nu alle verbindingen vanuit Nairobi naar Amsterdam en Parijs onder één akkoord vallen. Air France is ook zelf weer met vluchten op de Keniase hoofdstad begonnen.

Mikosz moest wel wennen aan ‘de Fransen’ met wie overleg heel anders verloopt dan met KLM. “Het gaat met een omweg,” zegt hij. Bottom line is dat alle drie de airlines profiteren van de samenwerking. “En daar gaat het om,” zegt Mikosz.

Op weg naar winst
Hij heeft het lek nog niet boven bij Kenya Airways. In 2017 werd de aandeelhoudersstructuur aangepast. Het belang van de staat ging omhoog van 29,8 procent naar 48,9 procent, dat van KLM daalde van 26,7 procent naar 7,8 procent. Een consortium van banken kwam binnen met 38,1 procent en daarmee nieuw kapitaal. Mikosz: ‘“Als dat allemaal niet was gebeurd, hadden we niet meer bestaan.”

De CEO heeft goede hoop dat hij Kenya Airways op termijn weer naar winst kan leiden. Dat vertrouwen blijkt ook uit het feit dat de carrier voor het eerst transatlantisch zal gaan vliegen, in oktober, met een verbinding tussen Nairobi en New York.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM koopt Jet Airways uit

KLM koopt Jet Airways uit

17/01/2020

Jet Airways wil haar activiteiten en bezittingen op Schiphol verkopen aan KLM. Het gaat onder meer om kantoorruimte, een Boeing 777-300ER en marketing van de failliete Indiase carrier. KLM aast…

APG bestaat vijftig jaar

APG bestaat vijftig jaar

16/01/2020

APG Air Agencies viert deze maand haar 50-jarig bestaan. APG is een mondiale organisatie van general sales agents voor airlines. Van de ongeveer duizend maatschappijen die er bestaan, zijn 170…

AA zet Boeing 787 in ex AMS

AA zet Boeing 787 in ex AMS

16/01/2020

American Airlines is begonnen met het inzetten van de Boeing 787-8 Dreamliner van Amsterdam naar de hub in Philadelphia (PHL). De introductie betekent een toename van de capaciteit met ruim…