Home / Luchtvaart / Kenya Airways: jv redt ons

Kenya Airways: jv redt ons

Kenya Airways: jv redt ons

De joint-venture met KLM en Air France is cruciaal voor Kenya Airways om te overleven, zegt CEO Sebastian Mikosz tegen Zakenreis in Sydney. De Afrikaanse carrier is onder zijn leiding bezig met een reorganisatie om weer uit te komen op zwarte cijfers.

Terwijl Kenya Airways als geheel sinds 2013 verlies lijdt, is de joint venture met KLM, die bestaat sinds 1996, wel winstgevend. Mikosz: “Ik moet in Kenia vaak uitleggen hoe dat kan en waarom het toch goed voor ons is.” Dat KLM zou profiteren van Kenya Airways is een misvatting, legt de Poolse CEO uit. “We hebben beide al jaren profijt van de samenwerking en Kenya Airways zeker, omdat we nog steeds verlies lijden in onze andere operaties. Met de jv hebben we tenminste één onderdeel dat het goed doet.”

Elbers
Mikosz zegt dat de afspraken met KLM altijd ‘heel helder’ zijn. “Nederlanders zijn to-the-point. Cijfers willen ze zien. Praten met Pieter Elbers is als met een computer: tak-tak-tak. Je weet precies wat je aan hem hebt en hij houdt zich aan zijn beloftes.”

Air France heeft zich dit voorjaar aangesloten bij de jv, waarmee nu alle verbindingen vanuit Nairobi naar Amsterdam en Parijs onder één akkoord vallen. Air France is ook zelf weer met vluchten op de Keniase hoofdstad begonnen.

Mikosz moest wel wennen aan ‘de Fransen’ met wie overleg heel anders verloopt dan met KLM. “Het gaat met een omweg,” zegt hij. Bottom line is dat alle drie de airlines profiteren van de samenwerking. “En daar gaat het om,” zegt Mikosz.

Op weg naar winst
Hij heeft het lek nog niet boven bij Kenya Airways. In 2017 werd de aandeelhoudersstructuur aangepast. Het belang van de staat ging omhoog van 29,8 procent naar 48,9 procent, dat van KLM daalde van 26,7 procent naar 7,8 procent. Een consortium van banken kwam binnen met 38,1 procent en daarmee nieuw kapitaal. Mikosz: ‘“Als dat allemaal niet was gebeurd, hadden we niet meer bestaan.”

De CEO heeft goede hoop dat hij Kenya Airways op termijn weer naar winst kan leiden. Dat vertrouwen blijkt ook uit het feit dat de carrier voor het eerst transatlantisch zal gaan vliegen, in oktober, met een verbinding tussen Nairobi en New York.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….