Home / Luchtvaart / KQ dubt over SkyTeam

KQ dubt over SkyTeam

KQ dubt over SkyTeam

Kenya Airways (KQ) overweegt SkyTeam, waar ook KLM en Air France deel van uitmaken, te verlaten. CEO Sebastian Mikosz zegt te twijfelen over het huidige nut van de alliantie voor zijn carrier.

Volgens Mikosz zijn joint ventures, zoals KQ die met Air France en KLM heeft, van veel groter belang. Deelnemers binnen een alliantie zitten niet per definitie op één lijn, maar kunnen ook concurrenten zijn. In de jv ben je elkaars partners en deel je de opbrengsten, zo redeneert hij.

Kanttekening hierbij is dat Sebastian Mikosz, afkomstig uit Polen, van zijn hart geen moordkuil maakt. Vier jaar geleden was hij CEO van LOT Polish Airlines, dat lid is van Star Alliance. Hij liet zich destijds in soortgelijke bewoordingen uit over LOT, dat wellicht beter af zou zijn buiten de alliantie. LOT zit evenwel nog steeds in Star.

Allianties hebben het moeilijk
Feit is wel dat de drie luchtvaartallianties (oneworld is de derde) de afgelopen jaren moeite hadden om de boel bij elkaar te houden, terwijl van aanwas van nieuwe leden geen sprake was. Vooral in SkyTeam rommelt het. Eind 2018 stapte China Southern Airlines, een van de grootste maatschappijen ter wereld, uit deze alliantie.

Vertrek van Kenya Airways zal op het hoofdkantoor van SkyTeam in Amsterdam niet met gejuich worden ontvangen. KQ is het enige lid van de alliantie in Afrika. In Star zitten drie Afrikaanse carriers (EgyptAir, Ethiopian en South African), oneworld krijgt volgend jaar met Royal Air Maroc haar eerste lid op het continent.

Lidmaatschap van een alliantie kost geld, hoe groter de airline, des te hoger de bijdrage. En geld is een probleem bij KQ, dat Sebastian Mikosz in 2017 haalde om een reorganisatie door te voeren, na een lange periode van boekverlies. Mikosz zegt aardig op weg te zijn, maar hij is er nog niet. Als hij de afdracht aan SkyTeam kan houden om er andere nuttige dingen mee te doen, zal hij het niet laten.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Lufthansa snijdt nog dieper

Lufthansa snijdt nog dieper

21/09/2020

Lufthansa heeft maandag een veel diepere ingreep in de eigen organisatie aangekondigd, met nóg minder personeel en verdere verkleining van de vloot. De Duitse airline spreekt over een “significante verslechtering”…

Airbus: vliegen op waterstof

Airbus: vliegen op waterstof

21/09/2020

Airbus heeft maandag drie ontwerpen gelanceerd voor zero-emission vliegtuigen met waterstof (H) als energiebron. De fabrikant denkt een manier te kunnen vinden om bestaande technische bezwaren op te lossen. In…

APG is GSA Kenya Airways

APG is GSA Kenya Airways

18/09/2020

APG is de nieuwe GSA voor Kenya Airways in Europa. Dit hebben de twee partijen vrijdag bekendgemaakt. De Keniaanse carrier hervatte onlangs de vluchten naar Amsterdam, maar door corona is…

Obligaties Delta: 9 mld dollar

Obligaties Delta: 9 mld dollar

18/09/2020

Delta Air Lines heeft deze week negen miljard dollar (7,5 miljard euro) opgehaald door obligaties uit te schrijven, met het eigen frequent flyer programma als onderpand. De partner van Air…

Reisbranche wil testprotocol

Reisbranche wil testprotocol

18/09/2020

25 brancheorganisaties uit de reiswereld, zowel voor lucht-, spoor-, en wegverkeer, hebben vrijdag de Europese Commissie gevraagd om een gezamenlijk testprotocol in de EU en het opheffen van de quarantaineplicht….